1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Uusi näyttö ja silmä/päänsärky

Viestiketju Tietokoneen näytöt -osiossa. Ketjun avasi Stupifier 07.08.2010.

1. Stupifier

Stupifier Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Morjesta vaan kaikille.

Eli ostin tuossa 2 päivää sitten uuden näytön, BenQ G2220HD:n, jota monet sivustot kehuivat ja jota ystäväni suosittelivat hinta-laatusuhteeltaan hyväksi perusnäytöksi.

Mutta molempina päivinä näytön ääressä istuttani minulle iskee silmäsärky joka kohdistuu tuonne silmien taakse, tai miten sen nyt parhaiten kuvailisikaan, ymmärtänette mitä tarkoitan. Ensin näyttö oli kytketty näytönohjaimeen VGA -kaapelilla, mutta tuon kaapelin kanssa ruudulla oli selvästi havaittavissa samankaltaista väreilyä kuin CRT -näytössä, mikäli virkistystaajuus on liian pieni.

Sitten vaihdoin DVI-D -kaapeliin ja ainakin silmämääräisesti väreily on kokonaan poissa, mutta joku tässä näytössä siitä huolimatta aiheuttaa minulle edelleenkin tuota silmäsärkyä. Myös tuon päivän jälkeen, kun näyttö oli kytketty VGA -kaapelilla koneeseen, nyki reisilihakseni ihan ihmeellisesti varmaan tunnin ennen nukkumaanmenoa, niinkuin olisin ollut saamassa jonkun epileptisen kohtauksen.

Ja tosiaan tämä on ensimmäinen LCD -monitorini, edellinen oli Samsungin 19" litteäkuvaputkinen CRT -näyttö jossa tuo virkistystaajuus oli 100hz, sen kanssa ei ollut mitään ongelmia tai särkyjä.
    Tässä näytössähän tuo natiivireso on tuo 1920x1080 ja virkistystaajuus 60hz, mutta eihän tuon virkistystaajuuden pitäisi periaatteessa litteällä näytöllä merkata mitään, vai miten on?

Onko tässä sitten joitain asetuksia jotka minulla on pielessä, vai onko tämä jotain "totuttautumista" CRT:stä LCD:hen vai mikä mättää? Kuten varmaan ymmärrätte, on vaikea työskennellä tai tehdä mitään tietokoneen ääressä jos moinen jatkuu.

Kiitos vastauksista etukäteen.

2.  
  3. Sandels12

Sandels12 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26

Jaa tämä sivu