Moi, mulla on i5-2500k @ 5.0, gigabyte windforce 7970, 8gb ram ja 128gb SSD mutta silti pelit kuten Skyrim, crysis, BF3 lagaavat välillä, ihan hyvin pelittää mutta aina silloin tällöin tulee töksyjä. SSD ei ole lähelläkään täynnä. Luuletteko että tässä on kysymys siitä, että mulla on joka vanha Samsungin näyttö 1600x900? Taajuus 60hz, onko tämä syy?
Ei se näyttö mitään pullonkauloja tee, minkälaista se lagiminen on kannattaa vaikka frapsilla katsoa fps peleissä että kuin alas se fps putoaa.
Ei näyttö rajoita mitään. Se näyttää mitä sinne syötetään. Oletko koittanut vakiokelloilla? Jos prossu tai emon virransyöttö throtlaa ja sen takia prossun kellot tippuvat ja aiheuttavat tökkimistä.
Jees elikkä itellä oli ihan sama ongelma noissa peleissä.. töksyjä tuli minkä kerkes.. Alikellotin prossua ja hankin toisen 680 sli modeen.. hävis töksyt siltä seisomalta. Veikkaan, että prossu ei toimi stabiilista vaan alkaa throttlaa jos liikaa kelloja.
Et myöskään kertonut lämpöjä tai virtalähteen mallia. Tuollaisilla kelloilla saa jo ajella kunnon rasitustestit, jotta voi tietää kokoonpanon pysyvän täysin vakaana. Oletko näyttistä kellotellut? Et luultavasti, koska tuolla resolla ei ole tarvettakaan. Voit myös kokeilla vanhempia näyttiksen ajureita.
Luulen kanssa että noi töksyt johtuu juurikin tuosta 5G kellosta = ei ole jostai syystä vakaa peleissä, vaikka muuten toimisikin, eikä mitään tolkkua muutenkaan ajaa 5G:llä 24/7. Pudottaisin kellot 4G/normiin kaikesta huolimatta ja katsoisin tilannetta sitten, kun 2500k riittää vielä aivan hyvin vakiokelloillakin... JA veikkaan että prossu käy kuumana peleissä noilla kelloilla...
Riittävän alhaisilla resoluutioilla saattaa myös tulla tökkimistä, tämä johtuu siitä että alhaisilla resoluutioilla prossulla on enemmän työnsarkaa kuin isoilla. Tosin tässä kohdin alhasilla tatkoitan 1024x768 ja sitä alhaisemmilla resoilla. Tuolloin näytönohjaimen muistiavaruudesta ei ole riittävästi hyötyä, ja kuvien rendaaminen tapahtuuu suuremmissa määrin prossulla. Vaikka prossu kulkisi 6GHz, ei sen oma muisti riitä tuohon hommaan. Eli tökkimistä saattaa esiintyä. Nyt kuitenkin resoluutio on sen verran korkea että näytönohjain saa riittävästi pureskeltavaa prossulta, joten ongelman ei pitäisi olla tuo yllä mainitsemani. Voit laskea prossulta kelloja tuonne 4.5GHz;iin ja kokeilla sitten, kuten jo yllä mainittiin, prossu saattaa alkaa throtlaamaan varsinkin prossu painotteisissa peleissä. Vakaus olisi muutenkin hyvä testata aina kellottamisen jälkeen jollakin siihen soveltuvalla softalla, esimerkiksi Prime95 tai Intel Burn Test:llä. Näytönohjaimen vakautta voit kokeilla FurMark:lla. Eli mikäli prossu alkaa käymään liian kuumana, laskee se automaattisesti sekä jännitettä että kellotaajuksia, näin se suojaa itse itseään rikkoontumiselta.
100 asteessa alkaa tosiaan throttlata. Mikä jäähy? Mites lämmöt? Vakiohärpäkkeellä ei ainakaan 4GHz ylemmäs kannata pyrkiä. nimim. IBT 95 astetta
Tähän haluaisin vähän todistusaineistoa. Käsittääkseni alhaisemmilla resoluutioilla vain näyttiksen työ keventyy, mutta prossun työ ei millään tavalla kasva. Kuitenkin tämän takia näyttikseen suhteutettuna prossun työmäärä kasvaa ja prossu jää helpommin pullonkaulaksi. Tämän huomaa esim. siten että jos pelissä saadaan esim. 1024x768 resolla 90 FPS ja laskettaessa reso 800x600 tarkkuuteen, saadaan sama 90FPS. Prossu ei pysty laskemaan fysiikoita sen nopeammin vaikka resoja laskettaisiinkin, koska resojen säätö vaikuttaa pääasiassa näytönohjaimen muistinkäyttöön ja jonkin verran muuhunkin näyttiksen laskentaan. Tässä tilanteessa prossun pullonkaulalla ei olisi merkitystä, koska FPS on korkea. Tietokoneessahan aina joku osa on pullonkaulana rajoittamassa FPS lukemia, mutta merkitystä pullonkauloilla on vasta sitten kun FPS laskee sen takia liian alas. Korkeammilla resoilla vastaavasti näyttis jää helpommin pullonkaulaksi koska muistia ja laskentatehoa tarvitaan näyttikseltä enemmän, mutta prossun työmäärä pysyy suunnilleen samana. Jos reso nostetaan esim. 1680x1050 -> 1920x1080 ja FPS tippuu 45->35 on kyseessä selvä näyttiksen pullonkaula. Pahimmassa tapauksessa muisti loppuu kokonaan (täyttyy) aiheuttaen armottomia lagipiikkejä. Tällaiset muutaman sekunnin välein esiintyvät lagipiikit kertoo ihan yleisestikin muistin loppumisesta. Oli sitten kyseessä keskusmuisti tai näyttiksen muisti. Nämä perus grafiikka-asetukset: Texture Quality, Physics quality yms. LOW/MED/HIGH/ULTRA -asetukset vaikuttaa sitten vähän sekalaisesti sekä näyttiksen että prossun käyttöön vähän pelistä riippuen. Niitä laskemalla tai nostamalla ei pysty kovin helposti tekemään johtopäätöksiä että kumpi on pullonkaulana, näyttis vai prossu. E: Ja aloittajan ongelmaan ratkaisu löytyy todennäköisesti prossun kellotuksista. 5,0GHZ ilmalla VAKAASTI on aika paljon. Ainakaan vakiojäähyllä ei tule onnistumaan ellet ole huipputaidokas kellottaja tai sitten saanut huippuyksilöä.