Miksi uusissa näytöissä on lähes poikkeuksetta vain DVI-D/VGA liitännät? Varsinkin halvoissa malleissa on vain tällaisia esiintynyt. Itse olen koittanut etsiä näyttöä halvalla, mutta aina kun löydän sellaisen, mikä miellyttää, niin kappas vaan, HDMI-liitäntä puuttuu. Onko asialle jotain loogista ja fiksua selitystä vai olenko missannut jotain oleellista? Esimerkkinä uutuus näyttö BenQ:lta (24" Wide G2420HDBE 16:9, 1920x1080, 5ms, DVI/VGA): "Jopa 50 000 000:1 kontrastisuhde!" Ja siltikään ei löydy HDMI-liitäntää. Kyseessä kuitenkin LED-HD -näyttö!
Miksei tuo DVI riittäisi? Meinaatko että Full HD -reso vaatii HDMI:n? HDMI ja DVI ovat ääntä lukuun ottamatta ominaisuuksiltaan samanlaisia. Molemmat digitaalisia. Kuten Kokki99 jo tuossa mainitsikin, on HDMI turha, jos ei ole niitä kaiuttimia ja DVI ajaa saman asian. Voihan siihen näytön DVI-liittimeen laittaa DVI-HDMI-adapterin, jos tahtoo HDMI-kaapelia käyttää.
Ei kuva kärsi, mutta et saa ääntä näytölle.Ainoa ero DVI:n ja HDMI:n välillä on että DVI ei kuljeta ääntä.
No itse en myöskään ymmärrä mihin sitä tarvitsee, jos adapterilla saa kuvan DVI:ksikin ja kaiuttimia näytössä ei kuitenkaan ole. DVI-D:llä saa aivan täyden kuvanlaadun. HDMI ei sitä yhtään paranna. HDMI:n idea on vähentää turhia kaapeleita, eli kuljettaa ääntä ja kuvaa samassa kaapelissa. Mutta kun näyttö ei ääntä tarvitse, tieto kulkee yhdessä kaapelissa muutenkin.