En ole ihan 100% varma mille alueelle tämä kuuluisi, sillä se sivuaa montaakin aihetta. Tulkitsisin, että tämä olisi ehkä se paras alue, joten koetetaan tänne. Pitkä viesti tulossa joka tapauksessa. Hankin uuden tietokoneen muutama viikko sitten. Tietokoneessa on Radeon HD 4650 näytönohjain. Näyttönä käytän Philips 22" lcd näyttöä. Entisessä koneessa näyttö toimi ihan hyvin yhdistettynä vga-kaapelilla ja resoluutiona käytetty 1680x1050p joka käsittääkseni on tälle näytölle se "suositeltu" resoluutio. Käyttiksenä on muuten win 7 64-bit. Ongelmana on siis, että kun kytken näytön kiinni hdmi-kaapelilla, on kuva todella epätarkka. Olen yrittänyt erilaisia resoluutioita ja kaikkia mahdollisia asetuksia räplätä ati ccc:ssa, mutta kuvasta ei tule hyvää tekemälläkään. Myös näytön omia asetuksia olen yrittänyt suuntaan tai toiseen muuttaa, mutta pääosin vain väri muuttuu. Toisella keskustelufoorumilla neuvottiin tunkemaan näyttikseen kiinni dvi-hdmi adapteri. Minäpä kävin epätoivoisena sitten sellaisen lähipuodista ostamassa vain huomatakseni, että kuva näyttää tasan tarkkaan samalta. Koetin liittää näyttöä myös vga-kaapelilla. Sillä kytkettäessä en saa mieleistä resoluutiota vaan maksimiresoluutio jonka saan päälle on 1280x720. Ati ccc ilmoittaa kyllä, että näytön maksimiresoluutio on 1920x1200, mutta ei sitä noin korkealle saa vaikka kuinka rukoilee. Epätoivoinen mies hakee vanhan 19" acerin tft näytön kaapista ja laittaa vga-kaapelilla kiinni. Resoluutiona 1280x1024 ja kuva näyttää virheettömältä. Mutta kyllä mä ton hienon näytön haluaisin tähän koneeseen kiinni, sitä varten se on hankittu. Luulisin, että vika on näytössä. Vanhemmalla koneellakin kokeilin joskus win 7 ja huomasin, että se 1680x1050 resoluutio joka xp:ssä näytti terävältä, ei jostain syystä näyttänyt win 7:ssa hyvältä. Uuteen koneeseen on yritetty kyllä sekä xp:tä että win 7 sekä uusia että vanhoja ajureita, mutta tulos on ollut sama, eli kuva näyttää edelleen epätarkalta kaikilla resoluutioilla. Myös kahta eri hdmi-piuhaa ja telkkarin molempia hdmi-portteja on kokeiltu eikä tulos siitä muuttunut, joten niissäkään ei varmaan ole vikaa. Minä alan käydä epätoivoiseksi, onkohan kenelläkään sattunut olemaan samanlaisia ongelmia joko tuon näytön tai näytönohjaimen kanssa tai voisiko joku asioista enemmän perillä oleva ehdottaa jotain ratkaisia ongelman korjaamiseksi?
Kannattaisi koittaa päivittää näyttiksen ajurit uusimpaan versioon, jos sitä et ole tehnyt. En nyt takaa, että toimii koska temppuilee vain 22" kanssa mutta et kokeilemalla mitään menetä.
Ajureita on kokeiltu useita, uusimpia sekä vähän vanhempia ja sitten niitä jotka tuli näyttiksen levyllä mukana. Sama ongelma kaikissa.
Itse kuskaisin näytön ja ne kaapelit, joita olit käyttänyt jonkun kaverin luokse ja testaisin ensin siellä omilla ja kaverin kaapeleilla. Veikkaisin, että vika on näytössä. Jos saat vanhempaan näyttöön hyvän kuvan, silloin vika on tuskin näytönohjaimessa. Pystytkö testaamaan näyttöä vielä toisella virtakaapelilla ja onko virtakaapeli kunnolla kiinni? Onko sinulla näytön lähellä jotain massiivisia kaiuttimia tms laitteita, joista voisi tulla häiriöitä?