1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Ruutuni lagaa

Viestiketju Näytönohjaimet - Apua, kokemuksia ja vinkkejä -osiossa. Ketjun avasi Defecz 04.03.2014.

  1. Defecz

    Defecz Member

    Liittynyt:
    29.01.2006
    Viestejä:
    3
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Hei, lähestyisin tällaisella ongelmalla. En ole täysin varma onko oikea paikka kysymykselle, mutta ajattelin että tämä saattaa liittyä näytonohjaimeen.

    Joulun aikoihin tapahtui näin: Halusin minettää tiettyä kryptokolikkoa, ja sitä varten piti päivittää näytonohjaimeni ajuri (gtx 260). Päivitin sen, ja aloin minettää. Luonnollisesti koneeni hidastui minetyksen aikana, ja videon katselukin pätki. Joten annoin sen tehdä jutskiaan rauhassa viikon. Kun viimein lopetin puuhan, ei videoitten katsominen enää palannut normaaliksi. Jostain syystä aina, kun katsoin videota (niin tähän väliin minulla on siis kaksi näyttöä, toinen normaali benq ja toinen lg:n jättitelevisio) ja tein koneellani jotain samaan aikaan, huomasin että video alkaa oudosti lägittämään ja näyttää vähemmän freimejä kerrallaan. Jos vaikka siinä kohtaa lopetan videon pyörityksen, tuon sen toiselle näytölleni ja sitten takaisin toiselle näytölle, se pyörii taas kiltisti kunnes muutaman minuutin päästä lägittää taas. Olen käyttänyt konettani nyt kolmisen vuotta ilman vastaavanlaista ongelmaa.

    Tässä siis väliin koneeni tiedot:
    Intel(r) Core i7 CPU 860 @ 2,80 GHZ
    RAM 8,00 GB
    Windows 7 64-bit.

    Koitin palata takaisin aikaisempaan ajuriini, mutta sekään ei auttanut. Ongelma pysyi. Joten lopulta päätin ostaa uuden näytonohjaimen, koska uskoin sen ratkaisevan ongelman. Asensin gtx 650:n. Ongelma pysyi. Sitten minulle selvisi että koneeni oli jatkuvasti ylikuumenemassa koska tuulettimeni oli liian likainen. Vaihdoin tuulettimen parempaan ja nyt koneen lämpötilat ovat kunnossa. Mutta ongelma pysyi.

    Minulta on alkanut ideat loppumaan. Olen käynyt virusohjelmalla koneeni läpi ja se ei ole auttanut. Ja jotenkin tuntuu että koko kone olisi alkanut hidastumaan, myös muut ohjelmat pätkivät entistä enemmän eikä koneeni muisti tuntuisi haltsaavan niin paljon kuin sen 8 gigalla pitäisi. CPU usageni on koko ajan hyvin alhainen. Olen myös defragannut sen. Joten katsoin resource monitoriini ja huomasin että siellä oli jatkuvasti outoa hyppyä "highest active time"-käyrässä, jo pelkästään silloin kun katson koneellani pelkkää videota se hyppää sataseen ja pysyy siellä. Liittyykö tämä ongelmaani?

    Kaikki apu olisi enemmän kuin tarpeen, tämä alkaa tuottaa harmaita hiuksia.
     
  2.  
  3. mcmopo

    mcmopo Active member

    Liittynyt:
    01.07.2003
    Viestejä:
    1,507
    Kiitokset:
    15
    Pisteet:
    68
    Kokeile nyt ensin että johtuuko tuo raudasta vai käyttöjärjestelmästä. Eli asentele vaikka windossi uudelleen aluksi. Käytä vaikka jotain nurkkaanjäänyttä kovalevuä jos et halua menettää nykyistä windossiasi. Jos kone on käynyt todella kuumana yhtäjaksoisesti viikonajan niin jotain on saattanut rikkoutua (miten kuumana muuten kävi?).

    En tiedä mikä käyttöjärjestelmä mutta ainakin windows 7:n imaget löydät täältä.
     
  4. Defecz

    Defecz Member

    Liittynyt:
    29.01.2006
    Viestejä:
    3
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11

    Kiitos vastauksesta. Ajattelin ekaksi laittaa chkdskin, mutta mulla on onneksi tyhjäkin kovalevy jolle voisin koklata windowsin uudelleen asennusta. Kuumuus, mikäli se sitten oli sama kun minkä huomasin kaksi viikkoa sitten, oli ehkä tasoa 90 c.
     

Jaa tämä sivu