1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

2560x1440 reso ja näyttiksen muisti

Viestiketju Näytönohjaimet - Apua, kokemuksia ja vinkkejä -osiossa. Ketjun avasi owla 20.03.2014.

  1. owla

    owla Member

    Liittynyt:
    14.04.2002
    Viestejä:
    29
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Eli hankittu 27" näytö (2560x1440) tällähetkellä 96Hz, myös 120Hz mahdollinen. Tällähetkellä näyttis HD 6850 1GB ja työpöytäkäytössä pelittää. En kummemmin pelejä kokeillutkaan, koska käsittääkseni suuremmat näyttötilat vaatii enemmän muistia. Tarkoitus jatkossa käyttää vielä toista vanhempaa näyttöä rinnalla pivot-tilassa. (1680x1050)

    Tuo muistin määrä just arveluttaa uuden näyttiksen hankinnassa. GTX 760 2GB sais alle 200€ murotarjouksesta ja olen antanut itseni ymmärtää, ettei 256bit muistiväylällä juuri enempää kuin 2GB ole käyttöä?? Nuilla halpis R7 240 4GB ym. ei siis olisi hyötyä?

    Oisko toi Radeon R9 280X 3GB halvin vaihtoehto 384 bitisistä ? (260€) HD 7950 3GB taitaa olla poistunut myynnistä.
     
  2.  
  3. Tinke8

    Tinke8 Active member

    Liittynyt:
    23.01.2010
    Viestejä:
    1,191
    Kiitokset:
    61
    Pisteet:
    78
    Eipä tuo gtx 760 kyykkää missään tuolla resolla.

    https://www.google.fi/search?q=GTX+760+2560x1440&safe=off&espv=210&es_sm=122&biw=1920&bih=955&tbm=isch&imgil=wXCCfBlPQqsZ6M%253A%253Bhttps%253A%252F%252Fencrypted-tbn2.gstatic.com%252Fimages%253Fq%253Dtbn%253AANd9GcQEKNa6_DHnDLu_gadaxY7rzoeQdPBsLmGDexwrDE-j33q0_o6J%253B872%253B632%253BST6Hbu0EGTc7YM%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fwww.tested.com%25252Ftech%25252Fpcs%25252F456558-tested-nvidia-geforce-gtx-760-video-card%25252F&source=iu&usg=__cIDY5cjHhfkDWx9OSn-jBYi1wN4%3D&sa=X&ei=BOMqU4XKK4em4gSKmoG4DA&ved=0CDAQ9QEwAA#imgdii=_
     
  4. Agent_007

    Agent_007 Senior member

    Liittynyt:
    05.05.2003
    Viestejä:
    29,936
    Kiitokset:
    124
    Pisteet:
    143
    Kyllä, mutta varsinaisten frame buffer -vaatimusten kohdalla erot ovat aika pieniä nykyään, jos niitä vertaa näytönohjaimen kokoinaismuistimäärään. esim. yksi 1920x1080-resoluution 32 bit -värisyvyyden kuva vie noin 8 megatavua muistia kun taas 2560x1440-resoluutiolla vastaava vaatimus on noin 15 megatavua. Kolminkertaisellakin puskuroinnilla puhutaan vain muutamasta kymmenestä megatavusta.

    Tuo muistiväylän bittisyys rajaa vain tuota tiedonsiirtonopeutta muistin ja näytönohjainpiirin välillä. esim. Geforce 770:ssa on kanssa 256 bit muistiväylä, mutta sitä saa 4 gigatavun muistilla.

    Harvat pelit tosin hyötyvät vielä suuresta näytönohjaimen muistimäärästä, mutta esim. Cudaminerilla mainatessa muistista on hyötyä.
    http://alienbabeltech.com/main/gtx-770-4gb-vs-2gb-tested/3/
     
    Viimeksi muokattu: 20.03.2014
  5. owla

    owla Member

    Liittynyt:
    14.04.2002
    Viestejä:
    29
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Toinen kyssäri liittys tohon Hz- määrään. Jos mulle oli sanottu 10 v sitte, että tulen ylikellottamaan myös näyttöä, olisin väittänyt aprillipilaksi. (vai oliko sellanen?)

    Eli miten se nyt sitte parantaa pelikokemusta ja mitä hyötyä on esim. 96-->120HZ. Kasvattaako tämä miten näyttöohjaimen rasitusta, muistintarvetta?

    Entä toi toisen näytön lisääminen?
     
  6. Agent_007

    Agent_007 Senior member

    Liittynyt:
    05.05.2003
    Viestejä:
    29,936
    Kiitokset:
    124
    Pisteet:
    143
    Jos tarkoitus on pelailla V-sync päällä 120 FPS -ruudunpäivitysnopeudella niin silloin tarvitsee suorittimen ja näytönohjaimen piirin puolelta lisää laskentatehoa (tai sitten pelistä laskee kuvanlaatuasetuksia).

    Hyöty riippuu pelistä. Nopeatempoisissa räiskintäpeleissä liike on huomattavasti tarkempaa korkeammalla FPS:llä ja samalla myös näytön bluraus vähenee. Jossain peleissä myös peli on itsessään helpompi tietyillä FPS-lukemalla, koska pelimoottorin rajoitusten myötä pelaaja voi ampua tarkemmin, ottaa vähemmän pudotusvahinkoa jne.
    http://us.hardware.info/reviews/459...ers-120-hz-monitors-results-86-prefer-120-hz!
    http://www.blurbusters.com/faq/60vs120vslb/
    http://wiki.modsrepository.com/index.php?title=Call_of_Duty_:_A_Study_on_FPS

    Jos molemmilla näytöillä on tarkoitus näyttää saman pelin kuvaa niin sitten resoluutio tuplaantuu pelissä (oletus että näytöt ovat samalla resoluutiolla). Tämä vaatii näytönohjaimelta sekä enemmän muistia että laskentatehoa, mutta yleensä se laskentateho on se rajoittava tekijä useamman näytön kohdalla.
    http://otavafiles.fi/plaza/s/f/editor/images/X-2013112921370107381.png
    vs
    http://otavafiles.fi/plaza/s/f/editor/images/X-2013112921445642537.png
     
    Viimeksi muokattu: 23.03.2014

Jaa tämä sivu