Apua tarvitaan. Tänään kävi se pahin painajainen ja virus pääsi läpi f-securesta. Se teki tiedostoista "tuntemattomia sovelluksia". Antakaahan apuja miten saan ton viruksen pois ja saako tiedostoja palautettua normaaliin muotoonsa vielä?
Todennäköisesti se vain muutti kaikki tiedostotyypit avautumaan jossain haittaohjelmassa tai jonkin haittaohjelman kautta. Kokeile näitä korjaustiedostoja: http://www.sevenforums.com/tutorials/19449-default-file-type-associations-restore.html
Kiitos. Voisitteko vielä kertoa miten virus kannattaa poistaa turvallisesti, niin että se häipyy kokonaan? Virus sijaitsee luultavasti kansiossa appdata/roaming/opencandy Oon ajanut noita virusskannereita normaalissa tilassa ja safe modessa, mutta ne ei oo tunnistanut tota.
Todennäköisesti joku neuvoo sen oikeasti turvallisen tavan, mutta itse olen ainakin havainnut tehokkaaksi, että vikasietotilan komentokehotteen kautta jos poistaa haittaohjelman .exe -tiedoston niin se ei voi enää käynnistyä. Sitten msconfigilla (esim. win+r > msconfig > ok) pois Ohjelmat-välilehdeltä viittaus haittaohjelmaan niin winkkarikaan ei siitä enää muistuttele. Toki tuossa on muitakin vaiheita että softan ja kaikki rippeet saa kokonaan pois koneesta, mutta tuolla sen saa pois niin ettei se enää kiusaa tai ole yleensä toiminnassa.
Mikäli se jostain syystä vikasietotilan komentoriviinkin saa itsensä tulille, niin taskkill -komennolla saa tapettua prosessin. tasklist -komennolla taas saat listan käynnissä olevista prosesseista. Yleensä haittaohjelmilla on joku täysin satunnainen nimi (esim. yij11azz.exe/tms.) ja ne on silloin helppo sieltä spotata. Jos haittasofta yrittää piilotella itseään esim. järjestelmätiedostona, niin attrib -komennolla saat sen esiin (olettaen että katsoit sen polun msconfigin/tms. kautta ensin).