1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Ubuntu Linux Boot. Disc:in tekeminen

Viestiketju Linux -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi NipZyy 04.12.2013.

  1. NipZyy

    NipZyy Member

    Liittynyt:
    27.11.2013
    Viestejä:
    41
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Moi
    Osaako kukaan tehdä boot diskiä ubuntu linuxista. Minulla on vanha kone jota olen korjaillut. Ostin siihen hiljattain uuden kovalevyn ja nyt haluaisin asentaa siihen käyttöjärjestelmän. Ajattelin Ubuntua mutta ehdottakaa toki parempiakin vaihtoehtoja. Rahaa en halua sijoittaa käyttikseen. Joten mikä käyttis ja miten teen boot diskin. Minulla on kyllä läppäri jossa on polttava levy-asema.
    Kiitos jo etukäteen :))
     
  2.  
  3. IlmoPJ

    IlmoPJ Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    17.03.2006
    Viestejä:
    6,838
    Kiitokset:
    784
    Pisteet:
    193
  4. laut

    laut Member

    Liittynyt:
    13.11.2010
    Viestejä:
    20
    Kiitokset:
    3
    Pisteet:
    13
    Jos vanha koneesi boottaa usb-tikulta, niin suosittelen lämpimästi (windows:issa ajettavaa) ohjelmaa YUMI
    http://www.pendrivelinux.com/yumi-multiboot-usb-creator/

    Ite olen tehnyt viimeisen vuoden aikana kaikki vastaan tulleet linux/windows vista/7/8 -asennukset sillä. 8 GB tikulle mahtuu kätevästi useampikin eri linux-distro ja vielä vaikka xp + win7 kaupan päälle. Ja muutakin sälää sille voi pistää.
     
  5. NipZyy

    NipZyy Member

    Liittynyt:
    27.11.2013
    Viestejä:
    41
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Voiko käyttöjärjestelmän poistaa tikulta sitten?
     
  6. IlmoPJ

    IlmoPJ Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    17.03.2006
    Viestejä:
    6,838
    Kiitokset:
    784
    Pisteet:
    193
    Alustamalla tikku tyhjenee.
     
  7. laut

    laut Member

    Liittynyt:
    13.11.2010
    Viestejä:
    20
    Kiitokset:
    3
    Pisteet:
    13
    Tuo YUMI:lla tehty tikku on ihan FAT-tiedostojärjestelmällä eli sitä voi lukea ja käyttää windowsissa ja linuxissa aika normaalisti, siinä on vaan muutama lisähakemisto ja tiedosto jotka YUMI siihen laittaa ja se toimii myös boottaavana tikkuna. Linux-distrot on tuolla tikulla .iso -tiedostoina eli niiden viemän tilan saa helposti pois. Koko tikun alustus tietysti myös auttaa :)
     
  8. NipZyy

    NipZyy Member

    Liittynyt:
    27.11.2013
    Viestejä:
    41
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Kiitos niille jotka ovat tänne kirjoittaneet. Tein boot diskin ihan perus windowsin ohjelmalla ja hyvä tuli :). Tuassahan se Linuxi vieressä pyörii. Eli ei siis tarvitse enää kirjoitella tänne.
     

Jaa tämä sivu