Minulla on Asrockin K7VT4A PRO emo. Olen käyttänyt Ide-kovoa mutta nyt se sanoi sopimuksen irti. Ostin Sata-levyn kun emon (pitäisi) se tunnistaa. Yllätyksekseni huomasin että ajurien asennus vaatii korpun? 2000 luvulla??? no lainasin kaverilta USB-korppuaseman ja eikun XP:tä asentamaan. Bios ei löydä kovoa? ei vaikka ajurit ajaa korpulta XP:n asennusvaiheessa. Uutta SATA-piuhaa on kokeiltu. Uusi kovo on formatoitu toisella koneella, ei auta. BIOS on päivitetty uusimpaan, ei auta? Osaako kukaan sanoa millä kovon saisi toimimaan?
No katso että kaikki vaadittavat asetukset SATA kovoa varten on enabloitu BIOS:sta. Taitaa olla kohta jossa vaihtoehtoina SATA, IDE tai BOTH tms. Ja mitä ihmeen höpinää tuo korpulla asennus juttu oli? Eiköhän ne ajurit netistä saa tai mukana tulleella CD:ltä levyaseman kautta. Vai mistä Dinosaruksesta nyt puhutaan vai tuliko kovon mukana OIKEASTI korppu?
Kyse on siitä että Windows asennuksessa saattaa tarvita SATA-ajureita tuohon XP:n asentumiseen sillä muuten asennus ei tunnista SATA-levyä eikä asennus voi jatkua. Tähän auttaa tässä tapauksessa ajureiden laitto korpulle ja ajureiden haku sitä kautta tai sitten toisella koneella tehdä oma XP-asennuslevy johon olet itse lisänny ajurit SATA-kovolle. Ohjelman nimi on nLite. Itellä tullut tuo sama ongelma vastaan.
Sinulla on vanha emolevy jossa on vain "SATA I"-yhteensopiva SATA-ohjain, mutta liitit koneeseen "SATA II"-kovalevyn. "SATA II"-kovalevyt ovat myös "SATA I"-yhteensopivia, mutta jotkut "SATA I"-ohjaimet eivät pysty automaattisesti ottamaan käyttöön "SATA II"-kovalevyn "SATA I"-tilaa. SATA I > 1.5 Gb/s SATA II > 3.0 Gb/s Katso löytyykö kovalevystä jumpperia jolla saat kovalevyn pakotettua 1.5 Gb/s nopeudelle, jolloin emolevyn SATA-ohjain pitäisi tunnistaa kovalevy. http://seagate.custkb.com/seagate/crm/selfservice/search.jsp?DocId=193775 "Some older 1.5Gbits/sec SATA cards do not support auto negotiation with newer 3.0Gbits/sec drives."