Tässä torstaina sain tietokoneeni takaisin, huomasin että sama vanha ongelma oli vieläkin vaikka virtalähde olikin vaihdettu. Prosessori pyörii 800MHZ edelleenkin, soitin liikkeen patulle ja kysyin miksi on näin. Selitin asian niin kuin se oli, vastaukseksi sain, että testeissä nopeutena oli 3.2GHZ. Jäin ihmettelemään millä testeillä hän oikein sai sen pyörimään 3.2GHZ. Minulle sanottiin, että hän tarkistaa paperit ja soittaa jo seuraavana päivänä, ei puhelinsoittoja tähän mennessä. Itse yritin testailla saisinko prosessorin kuntoon mutta ilman tuloksia. Sitten lueskelin netistä, että olisko joku ongelmana, ja jos olisi, niin mikä. Huomasin, että jotkut prosessorit eivät toimineen jos ei ollut tarpeeksi uusia BIOSeja. Tarkistin omani ja huomasin, että uusin versio oli 17.09.2008. Olen satavarma, että tämä on ongelmana mutten löydä mitään millä saisin tämän korjattua. Siksi postaankin tänne saadakseni vastauksia ongelmaani ja toivon mukaan, myös ratkottua sen. [TIEDOT] BIOS Type: AMI BIOS ID: 64-0100-001131-00101111-080608-ATHLON64-ECSECS Chipset: AMD 1200 rev 0 SuperIO: Unknown Manufacturer: Packard Bell BV Motherboard: IMEDIA 8951 Amd: AM2+ Pins: 940 [BIOS] Canberra BIOS P26 - 17.09.2008. Kiitoksia.
Virransäästöominaisuus. Levossa kerroin laskee neljään (4 x 200 = 800MHz), rasituksessa kerroin taas nousee 16:een (16 x 200 = 3200MHz). Tämän saat pois käytöstä Windowsin virranhallinnassa valitsemalla "Paras suoritusteho" (Vista & 7). Toinen vaihtoehto on mennä BIOSiin, ja laittaa Cool 'n' Quiet pois päältä (Disabled).
Koitapa rasittaa prosessoria jollain, esim Prime95:llä ja tarkkailet prosessorin kerrointa ja kellotaajuutta CPU-Z:lla. Jos ei kellotaajuus nouse, niin veikkaan ettei tuo emo tue kunnolla kyseistä prosessoria.
http://support.packardbell.com/se/item/index.php?i=spec_canberra&ppn=PB80132791 Emolevysi virallinen tuki on vain Phenom I:lle. Phenom II ei välttämättä tunnistu oikein emolevylle, jolloin se on alhaisimmalla kelloillaan. Kokeile nollata bios, sen jälkeen biossista pois päältä Cool:n & Quit. Myös Windowsissa laita paras suorituskyky-asetus päälle. Ja uusin bios tietty emolle.