Acerin emolevyssä on neljä muistipaikkaa ja minulla on 2 kpl 2 GB muisteja. Windows xp 64 käynnistyy ja toimii moitteetta näillä muisteilla. Windows 7 käynnistyykin vain toisen muistin ollessa paikallaan. Molemmilla kammoilla olen koittanut erikseen ja kummatkin siis toimii. Molempien kampojen ollessa paikallaan kone käynnistyy niin pitkälle että "Starting Windows" -ruutu ilmestyy ja pallot muodostuvat ikkunaksi. Sitten tulee "bluescreen" ja kone reboottaa. "Bluescreen" herjaa asennestusta hardwaresta tai jotain sinne päin. Muistit ovat Kingstonin 800MHz 2048 MB. Windows 7 ultimate 64. Muistit toimivat myös silloin kun järjestelmässä oli Windows Vista home premium 32. Tosin käytettävissä oli silloin n. 3,3 GB. Missä vika ? Ottaisin mieluusti neuvoja ja neuvovia kysymyksiä vastaan.
Missä kohdissa ne muistipalikat on ?? saattaa olla että ne on väärässä pankissa jos on kaksi kampaa oikeat paikat on 1-3 paikat tai sitten 2-4 paikat.
Ei meinaa toimia sitten millään. Testailin nyt kaikenlaisia vaihtoehtoja laittaa noita palikoita. Eipä tulosta silti. Vikasietotilassa pääsen kyllä winukkaan ja dxdiag löytää kaikki 4GB. Ennen kuin konetta olin avannut ja tässä tuo xp oli, niin palikat olivat 3 ja 4 paikoilla. Ihme homma.
itellä oli just hiljattain sama ongelma, ootko kellottanu prossua ja onko nyt mitkä kellot???? lyö muistit 667Mhz biosista.
Joku tietävänpi selittäköön latensseista enemmän, nopeuksia ne merkkaa. Mutta itselläni oli CL5 ja CL6 kammat yhtäaikaa niin ei toiminut. Nuo latenssit merkitään tosiaan näin: Esim CL5 tai Cas latency, Latency 5-5-5-18 vaikkapa.
Emolevyn vaihto ei välttämättä ollut tarpeen. Latenssien muutto suuremmiksi BIOS:sta manuaalisesti olisi voinut auttaa. Ilmeisesti vanha emolevysi ei sitä osannut automaattisesti tehdä.
Niin. Foorumin kannalta on hyvä, että MattiMies antoi argumenttinsa tähän. Minun osaltani on kuitenkin pääasia se, että homma toimii eikä ongelmaa enää ole. Myönnettäköön kuitenkin se että hiukan jäykältä tuntuu että nyt ratkaisuja tarjoutuu, kun ongelmaa ei enää ole. Toivotaan että joku toinen tästä saa itselleen avun. Jatkokertomuksena voisin sanoa sen, että Atin 4800-sarjan näytönohjaimen irroitettuani, dxdiag läysi kaikki muistit löytyivät, ja homma oli ok. Ja vielä kun tarkennetaan, niin näytönohjaimen kiinnitettyäni takaisin, homma toimi vielä, mutta ajurien(Catalyst) asennuksen jälkeen muistit lakkas toimimasta.