Olen tässä jo jonkin aikaa ollut ulkoisen säilytystilan tarpeessa, mutta olen suhtautunut hieman paranoidisti ulkoisiin kiintolevyihin, kun suurin piirtein jokaisen mallin kohdalla näyttää olevan jotain häikkää, joka pahimmassa tapauksessa johtaa tiedostojen menetykseen. (Minulla ei siis itselläni ole mitään kokemusta ulkoisista kiintolevyistä, mutta keskustelujen lukeminen on antanut niistä hieman epävakaan kuvan. Toki tuo vaikutelma taitaa johtua siitä, että ne muutamat epäonniset vaan pitävät kovaa meteliä selvän enemmistön ollessa varsin tyytyväisiä.) Mutta anyways, minkälaisia kokemuksia täällä on ja minkälaista/merkkistä ulkoista kiintolevyä kannattaisi lähteä hankkimaan? Ymmärtääkseni näissä on myös valinnanvaraa sen suhteen, ottaako kiintolevy virtaa koneesta vai ulkoisesta lähteestä, mutta mitä tässä käytännössä pitäisi ottaa huomioon? Tilaa voisi olla 500-1000G. Levy olisi lähinnä videotiedostojen säilyttämistä/katselua varten. Pelejä ja käyttöjärjestelmää pyörittäisin jatkossakin sisäisiltä levyiltä.
Ihan normaaleita kovalevyjä noissakin käytetään, ei niissä mitään erikoista ole. Se että jollakulla on hajonnut kymmenen Maxtoria, ei meinaa että jollain toisella olisi. Itseltä löytyy LaCien (Samsung) 500GB levy sekä Buffalon (vissiin kanssa Samsung) 1TB ulkoiset kovalevyt, ja kummatkin toimineet ihan moitteetta. Lisäksi läjä ihan sisäisiä levyja (samaa Samsungia, Seagatea ja Maxtoria), ja kaikki toimivat vielä hyvin. Levyrikko on aina levyrikko, huolimatta siitä onko se levy koneen kotelon sisäpuolella vai ulkopuolella. Mekaaniset laitteet vaan hajoavat ennemmin tai myöhemmin.
Ihan tavallisia kovoja niitten ulkostenkin sisältä löytyy, ne joilla ne on "hajonnu" voi olla niitäkin jotka ei uskalla purkaa sitä ja huomata että pelkkä ulkosen elektroniikka on hajalla.
Niin, eli kannattaa ostaa sellainen, jossa on pieni rikkoutumismahdollisuus, eli esim. Western Digital. (500gt-mallissa muuntaja hajoaa vuoden sisään..)
Juupajuu, ostin sitten tuollaisen Buffalon 500 gigan DriveStationin, eikä se tietenkään toimi. Virta ei mene päälle. En viitsi tuota kuorta lähteä availemaan selvittääkseni, onko ongelma sisällä vai ulkona, kun tuon voi pistää takuun piikkiin ja saada uuden tilalle.