Olen etsiskellyt tässä pari päivää mistä löytyisi sellainen ohjelma jolla sais tuulettimia säädettyy silleen että niiden nopeus pysyy säädetyssä myös koneen boottauksen jälkeen. Eli ajattelin sitten kysyä täältä. Prosessorin tuulettimen nopeutta ois tarkoitus saada pienennettyä. Speedfania oon käyttäny, mutta siinä se nopeus aina palautuu alkuperäseen ku koneen käynnistää uusiks... onkohan speedfanissa sitten jotain mahdollista säätöä millä saisi pysymyyn nopeuden samana? Biosistakaan ei saa säädettyä. Ilman säätöä tuuletin käy noin +2400rpm joka on ihan liikaa kun noin. 1800rpm lämmöt saa pysymään alle 50 kovemmassakin käytössä. Eli jos jollain ois joitakin ohjelma ehdotuksia tai jos en vaan tyhmänä ole tajunnut speedfanista jotain kohtaa jolla saisi nopeuden muutokset pysyväksi niin voitte kertoa. Kiitos näin etukäteen.
Yleensä prosessorin tuuletinta säädetään suoraan BIOSista. Siellä voit muuttaa lämpötiloja jossa tuuletin lähtee ottamaan 100% nopeuden ja tehon mitä käytetään ennen sitä.
Joo noita lämpötiloja sieltä biosista sai säädettyy millon lähtee pyörimään kovemmin, mutta ei sitä miten kovaa tuulettimet pyörii ennen sitä.
Omaan koneeseeni laitoin prosessorin tuulettimeen tälläisen. Pysyy säädöt kohdillaan kun ei ole mistään ohjelmasta riippuvainen.
Tuo näyttäis ihan hyvältä. Mietin vaan että kun toi on näköjään 3pin? ja oman prossu tuulettimen liitäntä on 4pin niin soveltuukohan noi yhteen sitten?
On sen verran aikaa kun tuon hommasin niin piti ihan koneen sisälle katsoa että kuinka olin tuon laittanut, tuulettimen ja emon liittimet molemmat 4 pinnisiä. Ja tosiaan nuo liittimet tuossa säätöpaneelissa on sellaiset että ne menee suoraan 4 pinnisiin liittimiin ilman mitään adaptereita.