Pöytäkoneen tuulettimet huutaa

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi Qwerti 12.07.2009.

1. Qwerti

Qwerti Guest

Eli kun tietokoneen käynnistän niin huutaa jo siinä parisen sekunttia.Sitten hiljenee,mutta taas parin minuutin päästä alkaa huutamaan ja huutaa siinä sitten sen parisen minuuttia ja hiljenee taas.Tätä tapahtuu sekä peli että normaalikäytössä ja myös silloinkin kun kone on vain työpöydällä eikä tehdä mitään.Kone on pari vuotta vanha MEDION Intel Pentium 4 CPU 2.93 GHz. Olen avannut koneen ja puhdistanut sen parikin kertaa.Tätä huutamis ongelmaa alkoi ilmetä vasta tässä noin puoli vuotta sitten.

Ja vielä sen verran että kun SpeedFanilla katson niin se näyttää tuulettimista:

Fan1: 0 RPM
    Fan2: 700-4200 RPM
    Fan3: 0 RPM

Eikö minulla pyöri nuo tuulettimet vai eikö Speedfan vaan tunnista niitä ?

Edit:Ainoa ongelma enää lämpötilat

Moderaattorin viimeksi muokkaama: 13.07.2009
  2.  
  3. EvilPeter

EvilPeter Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Itelläni oli vanha Compaq ja se huus älyttömän kovaa rasituksessa. Tämä ilmeni useampi vuosi ostamisen jälkeen. Tahnojen vaihdolla se hiljeni pariksi kuukaudeksi.

4. Qwerti

Qwerti Guest

Sori mutta mä oon sen verran Newbie että enhän mä älynny tosta mitään,eli seuraava kysymys onkin : Mitä toi tarkoittaa ''Tahnojen vaihdolla hiljeni pariksi kuukaudeksi'' Eli mitä noi ns.Tahnat on ? :O

5. Qwerti

Qwerti Guest

Eli kun tietokoneen käynnistän niin huutaa jo siinä parisen sekunttia.Sitten hiljenee,mutta taas parin minuutin päästä alkaa huutamaan ja huutaa siinä sitten sen parisen minuuttia ja hiljenee taas.Tätä tapahtuu sekä peli että normaalikäytössä ja myös silloinkin kun kone on vain työpöydällä eikä tehdä mitään.Kone on pari vuotta vanha MEDION Intel Pentium 4 CPU 2.93 GHz. Olen avannut koneen ja puhdistanut sen parikin kertaa.Tätä huutamis ongelmaa alkoi ilmetä vasta tässä noin puoli vuotta sitten.

Ja vielä sen verran että kun SpeedFanilla katson niin se näyttää tuulettimista:

Fan1: 0 RPM
    Fan2: 700-4200 RPM
    Fan3: 0 RPM

Eikö minulla pyöri nuo tuulettimet vai eikö Speedfan vaan tunnista niitä ?

EDIT:Testasin kämmenellä niin kyllä noi kaikki kolme tuuletinta pyöri.

Ja vielä sen verran että se tuuletin joka huutaa on tossa ''Noise Killerin'' ala puolella . Siinä tuulettimessa lukee joku CoolerMaster.
    En kyllä tiiä näistä hölökäsen pöläystäkään..

6. Viljis

Viljis Regular member

Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    48
    Eli siis se Coolermasterin tuuletin on prosessorin tuuletin.

Tahna on siis sitä, joka johtaa lämpöä siihen jäähdytyssiileen joka on sen tuulettimen takana.

Siilen ja prosessorin välissä on siis lämpöäjohtava tahna.
    Ja siilen takana on prosessori.

Speedfan näyttää vain prosessorin tuulettimen nopeuden, ja joskus muutkin, mutta se riippuu niiden liitännästä.

7. Qwerti

Qwerti Guest

Okei kiitti sulle . Nytpähän tiedän että se on prosessorin tuuletin jokahuutaa :)

8. Viljis

Viljis Regular member

Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    48
    No kyllä se noilla kierroksilla huutaa, ja kovaa (4200 rpm)

Häiritseekö siis tuo sinua? Jos häiritsee, niin voisit harkita uuden ostoa.

EDIT: "Noisekiller"isi on virtalähde.

Viimeksi muokattu: 13.07.2009
  9. Qwerti

Qwerti Guest

Ongelma ratkesi,näyttiksen ja prosessorin lämpötilat nousivat vain kun pelaan sinne 80C paikkeille,pelottaa ihan pelata että kohta se hajoaa :( normaalissa käytössä lämpötilat on normaalit.Näyttiksen ja prosessorin 50-60C
    normaali käy

10. Viljis

Viljis Regular member

Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    48
    Mikäs näytönohjain sulla on ja mikä kone eli onko pakettikone vai kasattu?

Kyllä nyt tulee sulle tuulettimien osto eteen.. vai onko sulla edes tuulettimia (siis muita kuin emon ja prossun tuuletin)

11. Qwerti

Qwerti Guest

Näytönohjain on NVIDIA GeForce 6200SE TurboCache.Vaikka ei olekkaan mikään maailman paras niin kyllä pelit toimii yllättävän hyvin esim. wowissa custom asetuksilla ~30-50 fps.
    ja on paketti kone. Medionin Intel Pentium 4 CPU 2.93 GHz enempää en osaa kertoa :/

12. Viljis

Viljis Regular member

Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    48
    Onko sulla kotelotuulettimia?

Edit: WTF!?
    Onko tuo passiivinen? Eli tämä (passiivinen) vai tämä (tuulettimella)?

Ja onko koneesi tämä: http://xpertonline.co.uk/proddetail.asp?prod=2829
    Jos on tuo, niin ei ihme että kuumenee koska siinä ei ole mitään tuulettimia mukana.

Tohon koteloon taitaa saada vaan yhden taakse. Ei ihme kun lämpötilat nousee kun prossun kohdalla ei ole ilmareikää ja jos näyttis on passiivinen

13. Qwerti

Qwerti Guest

Taitaa olla toi passiivinen,ainakaan siinä ei ole tollasta tuuletinta,ja ei oo tollanen kotelo.Kotelossani on prossun kohdalla ilmareikä.

14. Viljis

Viljis Regular member

Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    48
    Ok.. eli siis tuulettimien ostoon vaan.

15. aqq

aqq Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Syynä on melkovarmasti prosessorin päälle kertynyt pöly.
    Kakkos koneessani on vakio prosessorijäähy joka oli täynnä pölyä niin huuti täysillä kokoajan(samanlailla kuin käynnistäessä)
    Otin imurilla ihan reilusti pölyt pois ja ihan hiljainen on nyt. Noin vuodessa se oli täyttynyt pölyllä.

16. Qwerti

Qwerti Guest

Itse tein saman ja on hiljanen :) ainut ongelma tosiaan on enää älyttömän kuuma Näyttis ja Prossu

17. Qwerti

Qwerti Guest

Mä oon sen verran avuton näitten tuulettimien kanssa että jos ostan kotelotuulettimen niin miten asennan sen ? koteloni on 18 Cm leveä ja 37 cm korkea.Eli minkä kokoinen pitäisi ostaa ? :O

18. aahola

aahola Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ostat sen kokoisen että sopii kotelosi tuuletinpaikkaan, jos siinä sellainen on. Ja asennus on periaatteessa johto kiinni ja tuuletin paikalleen.

19. Viljis

Viljis Regular member

Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    48
    Ootas yritän ettii tuulettimen
    Koko on 92mm (9.2cm) tai 80mm (8cm) joten mittaa niin saadaan varmuus.

20. Qwerti

Qwerti Guest

Ostin 92mm Kotelotuulettimen ja lämpötilat laskivat 80C -> 50-60 C joten voikait noilla lämmöillä pelata huoletta ?

21. Viljis

Viljis Regular member

Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    48
    Voit, paitsi prosessorin lämpöjä ei saisi päästää yli 60 C.

Jaa tämä sivu