Juuri kasatun koneen cooleri ei meinaa käynnistettäessä lähteä pyörimään. Cooleri on Asuksen M4A87TD EVO:ssa kiinni CPU-fan liittimessä ihan oikeaoppisesti. Prosessorina AMD Phenom II X2 555 BE (Ei ytimiä avattu ja muutenkin BIOS asetukset default koko koneessa). Käynnistäessä tuuletin nytkyttää pari kierrosta ja ei lähde sitten liikkeelle. Kone valittaa CPU Fan failuria. Välillä cooleri lähtee sitten pyörimään itsekseen kun jatkaa Windowsiin, mutta on pari kertaa käytön aikana pysähtynyt. Sormella liikkeelle laittaminen auttaa käyntiin lähdössä ja muuten tuuletin pyörii hiljaa ei eikä heilu pyöriessä. Muutenkin cooleri on ihan hyvin kiinnitetty. Onko viisaammilla ideoita onko itse cooleri jollain tavalla rikki, vai onko esim. BIOSin asetukset väärät tälle coolerille. Voiko esim. low temperature jne säädöt aiheuttaa sen että cooler katsoo käynnistyessä ettei sen tarvitse pyöriä, vaan prossu on riittävän viileä? Rasituksessa sammuminen viittaisi kyllä siihen että jokin on pielessä. Tai vaikuttaako coolerin oma käyntinopeutta säätävä PWM esim. asiaan jollain lailla?
Lisäsitkö jotain muutakin kuin uuden coolerin? Ja tarkista coolerin kontakti. Jos löytyy ylimääräisiä tuulettimia tai kotelossa on jo valmiina, laita se CPU_FANiin ja katso toimiiko niin kuin pitäisi ja cooleria voit kokeilla tavalliseen fan liittimeen.
Hautasin ongelman aikanaan ja olen nyt vakiosirkkelillä sinnitellyt. Nyt kuitenkin tekisi mieli ottaa taas härkää sarvista ja yrittää vielä kerran jos saisin Freezer 7 toimimaan. Eli vakiotuuletin toimii siis aivan normaalisti, muita prossutuulettimia en ole päässyt testaamaan tähän kokoonpanoon. Ongelma on siis että tuuletin ei aina lähde käynnistyessä käyntiin (lämpimänä näyttäisi lähtevän paremmin) ja sammuilee arvaamattomasti käytön aikana (kone ylikuumenee ja näyttää bluescreeniä, ei siis kiva juttu). -Lähes kaikki mahdolliset BIOSin asetukset käyty läpi, mutta eivät näytä auttavan ongelmaan (päivitystä en ole tehnyt, voisiko auttaa?) -Yhdistin coolerin piuhan tuulettimien säätimeen (R2 oma), jota kokeilemalla sain tuulettimen lähtemään normaalisti liikkeelle käynnistyessä ja pysymään käynnissä kunhan kierrokset oli säädetty alhaisiksi. Heti jos kierroksia yritti nostaa korkeammiksi, tuuletin pysähtyi. 100% tuuletin ei kuitenkaan toiminut tälläkään joten tämä vaihtoehto piti unohtaa -Irroitin propellin irti coolerista ja painoin takaisin (tälläistä ongelmaakin ollut joillain), mutta sekään ei siis auttanut ongelgmaan -Powerina on 400w corsair, jonka pitäisi kaiken järjen mukaan kuitenkin riittää ja muut specsit olivat siis emo: ASUS M4A87TD EVO, prosessorina AMD Phenom II X2 555 BE
Hmm... Minulla on pakettikoneessa 4650näytönohjaimen tuulettimessa samanlainen ongelma. Soitin hp-tukeen ja sanoivat että tuulettimessa on mekaaninen vika. Taaku oli loppunut joten projekti jäi siihen. Samat oireet, ei käynnistynyt itse, sormella pyöräyttämällä joskus toimi, mutta itse sammui usein. Coolerin pistät takuuseen ja saat uuden tilalle. Ei se ole mistään biosista, ei liasta, vaan yksinkertaisesti ns. maanantaikappale