Noctua NT-H1 lämpötahna

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi Mushkin 20.10.2009.

1. Mushkin

Mushkin Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Ostin Noctua NH-U12P SE2 prossu cuulerin ja alan pian asentaan sitä ja pitäs tietää miten/millä levitän ton lämpötahnan siihen coreen. Laitanko sitä pienen pisteen keskelle ja länttään cuulerin päälle vai levitänkö sen tasaiseksi, ohueksi kerrokseksi reunoja myöten coren päälle?
    Prosessori on i7.

2.  
  3. Gocom

Gocom Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Ei mitään väliä miten sen "levittämisen" tekee. Ihan omasta tyylistä kiinni. Itse käytän pahvilaatikon suikaletta pieneen tasoitukseen, mutta oikeasti sillä ei ole merkitystä kunhan sinne joukkoon ei heitä extra tavaraa saati vuole tahnaa kuin voita.

Viimeksi muokattu: 20.10.2009
  4. Mushkin

Mushkin Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Eli levitän tahnan tasaisesti koko alueelle. Monet käyttäny jotain luottokorttia tasoittamiseen.

5. bomble

bomble Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    ohuesti ja tasaisesti ja kasaan

6. Repolaine

Repolaine Guest

Olen itse joka helkutin kerta sormella töpötellyt tasaiseksi siihen päälle. Ei se mitään syövyttävää ole.

7. _kooma_

_kooma_ Active member

Kiitokset:
    29
    Pisteet:
    78
    Jos haluat, voit käyttää vaikka luottokorttia tai jotain muuta. Itse pistän tahnan siten että törppäsen keskelle sellasen pienen läjän sitä (siis tod pienen) tahnaa siihen prossun keskelle, ja sitten cooleri päälle. Kyllä se sinne tasoittuu jos on hyvää tahnaa. Itse käytän noita Arctic Coolinging ja Noctuan tahnoja, edullisia ja hyviä.

8. Mushkin

Mushkin Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Kiitokset teille, eiköhän se cooleri paikoilleen saaja.

9. Linkki

Linkki Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Itse oon käyttänyt liukas pintaista muovipussukkaa kädessä,vaikkapa leipäpussia tjms :).

10. Mummy

Mummy Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Itse suosittelen käyttää valmistajan ohjeita. Jollei niissä ole riittäväntarkasti selostettu tapahtumaa niin täältä löytyy käyttämäni Arctic silverin ohje prosessorikohtaisesti.

Itsekkin aloitellessani levittelin sitä tahnaa kaikenmaailman lastoilla, tuloksena uudelleen aukasuidejälkeen(vaikka oli levitetty todella ohut kerros) liiallisen ainemäärän ilmeneminen turvonneina aineina prossun reunoilla.

Sittenkun ajattelee että prossu suositellaan puhdistaa ennen tahnojen laittamista esim: 100% asetonil, niin sehän menee hukkaan. Samantein vois pyyhkii sen päälisen vaik pelkäl vessapaperil. Kaikki sormist sun muualt tulevat rasvat on kuitennki jo mukana: luottokortis, pahvilätkäs, leipäpussis, jne...

11. Mushkin

Mushkin Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Noctuan sivuilla lukee, että vain pieni määrä tahnaa keskelle corea ja sit pyörittää cuuleria parikertaa siinä päällä ja done!

12. Mushkin

Mushkin Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Joo nyt on Noctua asennettu! Onko normaali kun rasitin konetta primellä, niin lämmöt oli sadassa asteessa, kellot oli 4Ghz, HT ON, voltteihin ei koskettu.

13. Kokki99

Kokki99 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Lämmöt on liian korkeella, johtuu varmaan siitä että emon AUTO-asetus antaa liikaa volttia prossulle. Laita ne prosssun voltit manuaalisesti.

14. Mushkin

Mushkin Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Mitkä olis hyvät voltit? Oon aika aloittelia kellottamisessa.

15. Kokki99

Kokki99 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Noita ei voi sanoo lonkalta koska jokainen prossu on yksilö ja kellottuu eri tavalla kuin vaikka kaverin vastaava. Laita vaikka 1.3 ekana ja kokeile kestääkö vakaana, jos ei kestä niin laitat enemmän ja lopetat sitten kun kestää vakaana pitkään. Jos taas kestää 1.3V vakaana suoraan niin voit laskee niin pitkään kunnes ei kestä vakaana.

16. Mushkin

Mushkin Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Kokelin 1.3V ja käynnistin koneen tuli violetti näyttö, sammutin laitoin 1.32V ja nyt toimii, kellot sen 4Ghz(200x21), HT ON, Turbo on, muistit autolla. Nyt kokelen rasittaa..

17. Mushkin

Mushkin Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Ajoin Intelburn testin läpi, yllä olevilla kelloilla, mutta voltit oli 1.37V, koska ei pysyny vakaana pienemmillä. Ytimien lämmöt oli HW Monitorilla: 87,91,85,84. RealTempillä: 92,94,88,88. Onko ihan normaalit lämmöt? Tarviiko vielä jotain "muita" voltteja muuttaa?

18. Mushkin

Mushkin Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Ja mitkä olis semmoset hyvät 24/7 lämmöt?

19. pxhza

pxhza Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Itse en Idlessä antaisi lämpöjen nousta yli 50°C ja rasituksessakin olisi mukava pysyä siinä 60°C tienoilla.

Luulisin että rasituksessa suositellut maksimirajat olisi siinä 70° luokassa ja 24/7 käytössä idle lämmöt ei yli 60°C, mieluiten pajonkin alle. Jos nuo sun lämmöt pitää paikkansa, niin vaikuttaa aika korkeilta. Onko cooleri varmasti kunnolla kiinni ja kontaktissa prosessoria vasten?

20. Mummy

Mummy Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Vaik ei i7 niin tuttu ookkaan ni 70*c väittäsin ns. maksimiks.

Ei kai lämmönjohto tahnasta tullut eriste, eihän?

Miten muuten koppa tuulettuu? ...samahkot lämmöt, koppan seinä auki?

21. Mushkin

Mushkin Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Koppa tuulettuu erittäin hyvin, kopan seinä ollu kokoajan auki!

Tossa kuvassa näät miten laitoin sen tahnan!

Mites muuten ne tuulettimet(2kpl) onko väliä miten päin ne on? Itelle niin kummatkin et ne Noctuan tarrat näkyy siinä keskellä! Voiko ongelma olla siinä? Alla vielä pari kuvaa...jos auttaa.

Jaa tämä sivu