Kone jumiutuu!

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi Jaltsi86 09.06.2011.

1. Jaltsi86

Jaltsi86 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ongelmana siis seuraava: Yritän asentaa koneeseen Windows-käyttöjärjestelmää. Kuitenkin kun biosista olin boottaus järjestystä muuttamassa, niin kone jumiutu. Biossista katosi tekstit ja muut "laatikot" joiden sisällä tekstiä on ja jäljelle jäi vaan valkoharmaa ruutu. Konetta ei saanu sammumaan millään muulla kuin laittamalla virrat powerista pois. Muutaman kerran olen nyt yrittänyt saada konetta toimimaan. Toisinaan siis jumitus tapahtuu biossissa ja toisinaan kone ei edes kunnolla lähde käyntiin (tuulettimet pyörii jne, mutta näyttöön ei tule kuvaa / pelkkää mustaa ruutua näyttää).

Seuraavia toimenpiteitä olen jo yrittänyt:

- Emon patterin poisto hetkeksi.
    - CMOSin nollaus
    - Muistikampojen kokeilu yksittäin/eri muisti sloteissa (kokeilin myös toisesta koneesta varmuudella toimivaa muistikampaa)
    - Näyttiksen siirtoa toiseen pci-e slottiin
    - Powerin vaihto

Kokeilin myös tuollaista diagnostiikka korttia joka antoi luvuksi 26 kun kone jumiutu. En tiedä sitten mitä tarkoittanee :D

Koneen sisältö:

Emolevy: ASUS M2N-SLI Deluxe
    Näyttis: ASUS Nvdia 8800GT
    Prossu: AMD Athlon 6000+

2.  
  3. Joensuu

Joensuu Active member

Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    68
    Ja kaikki kytkennät olet tarkistanut eikä ole havaittavissa mitään käryn merkkejä esm pullistuneita konkkia tai mitään poikkeavaa. Ota koneesta kaikki virrat pois oottele muutama minuutti ja koeta uudelleen.

4. Jaltsi86

Jaltsi86 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Konkat olen katsonut läpi eikä mitään poikkeavaa ole löytynyt. Kytkennät pitäisi myös olla kondiksessa sekä mitään kärynneitä kohtia ei löydy.

Ja virrat olen ottanut monesti pois ja yrittänyt uudelleen. Aina sama tulos.. pitäisi koittaa toisella näyttiksellä jos vaikka toimis.

Viimeksi muokattu: 09.06.2011
  5. BPVest

BPVest Senior member

Kiitokset:
    701
    Pisteet:
    173
    Powerin merkki ja malli?

6. Jaltsi86

Jaltsi86 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kahta eri poweria olen yrittänyt käyttää, molemmat 500W. Toinen on Nexus NX5000 ja toinen on Chieftec GBS-500AB A. Ja siis tällä hetkellä tuo Chieftec käytössä tässä koneessa ja toimii moitteettomasti.

7. repino

repino Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Jos bios tuossa vaiheessa tuota tekee, pelkään, että ongelma voi emolla, mikäli kaikki kytkennät ok.

8. Jaltsi86

Jaltsi86 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Niin se voipi olla että emo on sanonut sopimuksensa irti..

Viimeksi muokattu: 09.06.2011
  9. repino

repino Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    No ei ne onneks oo kalliita, tai sitten riippuu minkälaisia ominaisuuksia kaipaat.
    HDMI,peligrafiikkajutut etc.
    Tarkista ennen mitään, että kaikki kytkennät on ok, sillä vika voi joskus löytyä ihmeellisimmistä paikoista. Grafiikkakorttikin voi sen tehdä.
    Mulla näissä Athlonin X2 64 systeemeissä ei ole tuollasia esiintynyt. XP:tä W7 käytän.
    Mutta jos Bios vaiheessa temppuilee, niin oon melko varma,että ongelma on rautapuolella.

10. Onkonoin

Onkonoin Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Onkos "repinon" kone jumiutunu, kun tulee samaa tekstiä noin paljon ?

11. yussef

yussef Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26

Emolla on Awardin bios. Vikakoodille 26 vikakoodilista sanoo näin:

"test the exceptional situation of protected mode, check the memory of cpu and mainboard."

Siitäpä pähkäilemään ;)

Viimeksi muokattu: 10.06.2011
  12. repino

repino Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kenties kannattaa tarkistaa oma kone ensin, mitä tuossa nyt niin paljon samaa on.

Jumiutumisia on joskus ollut, ja eikös virheistä tulisi oppia. On ollut asiakkaiden laitteissa mitä ihmeellisempiä ongelmia.
    Ja kunnolla testaamalla laitteita ja yhteyksiä oppii aika paljon.

13. Jaltsi86

Jaltsi86 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Nyt oon kokeillut eri näyttiksellä sekä prossulla. Ainoa ero mikä tuli on se että koneen jumiutuessa biossi näkyy :D jostain kun saisi AM2 emon kokeiltavaksi..

Jaa tämä sivu