Hei vain kaikille! Onko mahdollista suojata komponentteja pölyltä? Muutenkin kuin pitämällä kämppä siistinä Joskus katselin jonku käyttäjän kuvia ja hänellä komponentit olivat suojattu joillain mustilla muovikoteloilla (pölysuojia????). Pikaisella googletuksella en löytänyt mitään vastaavaa. En tarkoita nyt mitään kotelon pölysuodattimia tms. vaan ihan komponenteille omia pölysuojia, jos sellaisia on olemassakaan..
Kuulostaa oudolta ratkaisulta siinä mielessä, että pölyltä suojaaminen estää myös ilmavirran aivan yhtä tehokkaasti mitä pölyn. Tehokas näyttis pölysuojakotelossa aiheuttaa melkoiset lämmöt. Paras tapa on suojata koko kotelo pölyltä, ei jakaa sitä erillisiin saunaosastoihin vielä erikseen.
Vai olisiko ne muovikotelot olleetkin tämä kotelo? http://www.thermaltake.com/db/pictures/modules/CMS/CMS060207001/20097229441337354.JPG Pölysuodattimet on ainoa vaihtoehto.
Niin, kävihän tuo itselläkin mielessä, että ilma ei varmasti pääse kunnolla kiertämään. En kyllä osaa sanoa, oliko just tuo, mutta jotain tuon tyylistä... Itsellä on, niinku sigusta näkyy, antec 300 kotelona. Ylhäällä ja sivussa olevat tuulettimien reiät on suojattu vaan tuollaisella ritilällä. Kannattaisiko niihin hommata jonkulaiset pölysuodattimet? Jotkut sanovat, että sukkahousuista voisi askarrella sellaiset, mutta onko olemassa myynnissä pölysuodattimia noihin tuulettimien reijille? Askartelussa on aina se riski, että jos pölysuojasta tulee liian tiivis, niin haittaa ilmankiertoa.
ite tein aikoinaan vanhaan antecin koteloon juuri mustista sukkahousuista pölysuojat ja toimi pirun hyvin kunhan et vedä sitä minkään tuulettimen ympäri.
Miten nuo sukkahousut toimivat pölynsuodattimina?Olisin itse kiinnostunut kokeilemaan suojaamattomiin tuuletinreikiin.
Niinkuin mikä vaan pölysuoja: Sen verran tiheää verkkoa, että ilma menee läpi, mutta pöly jää verkkoon. Asettelu ja putsaaminen on vähän hankalaa, mutta viikossa huomaa jo minkälaisen kasan pölyä suoja on jättänyt koneen ulkopuolelle.
paa se sukkahousu vaikka teipillä kiinni siihen reijän päälle,ite tein kehikon ja siihen liimalla sukkahousu kiinni.
Mulla oli joskus sellainen (muistaakseni) Antecin kotelo jossa oli ruuveilla kiinni muovinen ritilä kotelon sivulevyssä prossun kohdalla (kotelon sisäpuolella siitä lähti muovinen sisäänpainuva muoviputki). Siitä meni prossun tuulettimeen paljon pölyä joten leikkasin sukkahoususta palan jonka viritin kotelon ulkopuolelle ritilän alle. Siihen kyllä jäi hyvin pöly kiinni.
Kannattaako peittää pelkästään tuo reikä, mistä ilma menee koteloon? Kannattaako peittää ollenkaan tuota mistä ilma tulee pois?
Itse olen asian maalaisjärjellä järkeillyt niin, että ulos puhaltavasta tuulettimesta pöly ei leiju mitenkään sisään. Ei siis kannata peittää, parempi vain jos koteloon mahdollisesti kuitenkin tuleva pöly kulkeutuisi sieltä ulos.
Mulla oli joskus sellainen (muistaakseni) Antecin kotelo jossa oli ruuveilla kiinni muovinen ritilä kotelon sivulevyssä prossun kohdalla (kotelon sisäpuolella siitä lähti muovinen sisäänpainuva muoviputki). Siitä meni prossun tuulettimeen paljon pölyä joten leikkasin sukkahoususta palan jonka viritin kotelon ulkopuolelle ritilän alle. Siihen kyllä jäi hyvin pöly kiinni.[/quote] Mulla samanmoinen tuuletin putki tässä kotelossa ja myöskin sukkahousun palanen viritettynä eteen ja helppoa on pölyn imuroiminen siitä. ei tarvii koteloa olla yhtenään aukomassa. näytön ohjaimelle on oma ilmanotto jossa ei nyt ole sukkis suojusta mut pitäisi laittaa taas kunhan saisi uuden tuulettimen hommattua ensin.