1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Kellottamisen jälkeen kone kaatuu pelatessa

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi Molopaeae 27.03.2014.

  1. Molopaeae

    Molopaeae Member

    Liittynyt:
    16.10.2008
    Viestejä:
    10
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Moro,

    tosiaan omistan Z68 Pro3 -emon, i5 2500K -prosessorin, Noctuan NH-D14 -prosessorinjäähdyttimen sekä n. 5v vanhan Zalmanin 600w virtalähteen. Nyt olen vähän innostunut kellottamisesta, ja olen tutustunut asiaan vähän tarkemmin. Olen pyrkinyt pääsemään prossunkellotuksessa vakaaseen 4.5Ghz:iin, mutta ongelma on siinä, että kun aloitan pelaamaan vähän raskaampia pelejä, kuten Assassin's Creed 4:sta tai BF4:sta, FPS on jonkin verran alhaisempi kuin vakiokelloilla ja sitten raskaissa kohdissa koko kone yhtäkkiä sammuu ja käynnistää itsensä uudelleen. Missä voisi olla vika? Luonnollisesti olen nostanut virranantoa kellottaessani. Kaatumisia tai fps-ongelmia ei tapahdu vakiokelloilla.
     
  2.  
  3. BPVest

    BPVest Senior member

    Liittynyt:
    26.03.2010
    Viestejä:
    17,608
    Kiitokset:
    701
    Pisteet:
    173
    Zalmanin powerissa +12V linjoja 4 kappaletta. Joku niistä linjoista saattaa loppua kesken.
     
  4. tumipa00

    tumipa00 Member

    Liittynyt:
    25.12.2007
    Viestejä:
    3
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Voi myös johtua emon virran syötön laiskuudesta. Kokeile pyörrittää esim 10 kierrosta intelburntestiä raskaimmalla asetuksella ja katso samalla pysyvätkö kellot kokoajan ~4,5ghz. Jos tiputtelee vaikkaan että emon virransyöttö hyytyy= kokeile pienempiä kelloja

    Ps.kuullostaa liian tutulta

    t.p8p67 le 4ghz (ei kestä rasitus ohjelnia mutta pelejä kyllä) omistaja :/
     
  5. Tuksu82

    Tuksu82 Active member

    Liittynyt:
    20.02.2006
    Viestejä:
    1,485
    Kiitokset:
    19
    Pisteet:
    68
    2500K:lla oli joidenkin lankkujen kanssa (ainakin oman P8P67:n kanssa) vika että base clock ei ollutkaan 100MHz, jonka sen piti olla vaan 101,X MHZ. Tämä aiheutti järkyttävän lämpenemisen ja epävakauden, ylikellotettaessa. Korjaantuu laittamalla manuaalisesti base clock 100MHz ja kertoimen 45.
     
  6. Gereti

    Gereti Senior member

    Liittynyt:
    08.10.2011
    Viestejä:
    8,356
    Kiitokset:
    426
    Pisteet:
    163
    OT, mikäs on mielipiteesi kyseisestä lankusta, kun itselle on tulossa murosta yksi mokoma, kun halvalla vaihtokaupasta sain?
     
  7. Tuksu82

    Tuksu82 Active member

    Liittynyt:
    20.02.2006
    Viestejä:
    1,485
    Kiitokset:
    19
    Pisteet:
    68
    Tuota korjattavissa olevaa bugia lukuunottamatta toimii kun junan vessa. Vakaana 4,5GHz (i5 2500K) 24/7 menny jo toista vuotta.

    EDIT: voi olla että tuokin on korjattu jo uudemmissa bios päivityksissä. En ole biosta päivittänyt kun ei ole ollut muuta pulmaa.
     
    Viimeksi muokattu: 14.04.2014
  8. Gereti

    Gereti Senior member

    Liittynyt:
    08.10.2011
    Viestejä:
    8,356
    Kiitokset:
    426
    Pisteet:
    163
    ookei, eiku murossa oli myynnissä 55e mokoma, uusimmalla biosilla, ja oli kys myyjän kanssa juuri yhden winukkakoodn kaupat meneillään, ja hällä ei juuri ollut rahaa niin pyysi pientä odotusta, niin tulin sitten aatoksiin että mitäs jos annan toisen winukan koodin ja hän postittelee sitten emon minulle

    mnoo, pitää katsella tuota emoa sitten,
     

Jaa tämä sivu