Moi, Kasailin tuossa uutta konettani ja kun kaiken olin saanut valmiiksi, koko vehje ei suostu edes hörähtämään. Kun olin kiinnittänyt prossun, prossun coolerin, näyttiksen ja muistit testasin tuolloin, että pyöriikö coolerin tuulettiet ja silloin kone käynnistyi ja kaikki pelasi normaalisti. Sammutin koneen kuitenkin heti sen jälkeen kun olin todennut sen pelaavan normaalisti. Nyt kun kytkin kovot ja dvd-aseman kiinni ei kone enää edes yritä käynnistyä. Olen yrittänyt käynnistää konetta ilman kovoja ja dvd-asemaa, mutta ei auta lainkaan. Onko mitään ideoita, mistä tämä voisi johtua? Olisiko jokin osa nyt jostain syystä vaurioitunut. Kaikki kaapelit ovat varmasti kunnolla kiinni. Olen sen tarkistanut jo moneen kertaan. Virtalähteeseen syttyy valo, joten virta ainakin pääsee virtalähteeseen asti. Emolevyssäni ei kuitenkaan ole mitään valoa, joka kertoisi tuleeko siihen virta tai ei, joten sitä en osaa sanoa saako emo enää virtaa.
Prosessori:INTEL Core i5-2500K 3.3 GHz LGA1155 Cooleri:Noctua NH-U12P SE2 CPU Cooler Emolevy:Gigabyte Z68XP-UD4 - LGA1155 Kovalevy:OCZ Agility Series 3 SATA III 2.5'' SSD - 120GB Kovalevy:Samsung SpinPoint F4EG 2TB Serial ATA 3.0Gbps 32Mb Näytönohjain:ASUS GTX560Ti 1024Mb Virtalähde:ThermalTake - Toughpower XT 675W - 16 dBA Muistit:G.skill Ripjaws X Performance DDR3 1600MHz - 2 x 4GB
Kokeile yhdellä muistikammalla. Tyhmä kysymys, mutta todella yleinen vianaiheuttaja: Onhan ne kaikki lisävirtaliittimet emolevyllä ja näyttiksessä kiinni?
Mutta kone käynnistyi ensimäisellä testikerralla kuitenkin kahden kamman kanssa? Liittimet on kunnolla kiinni emossa (2kpl, 8+24) kuten myös kaikissa muissakin komponenteissa. Eniten mua tässä asiassa nyt ihmetyttää se, että miksi kone nyt yhtäkkiä lakkasi käynnistyästä..
Koittaisin silti vain yhdellä kammalla. Se suht helppoa ja näkee heti ettei muistien paikoissa tai kammoissa ole vikaa. Pistitkö muuten vain virrat päälle ja sitten pois, vai katsoitko oikein mitä näytölle tuli? Lisäksi koittaisin ilman näyttistä, DVD-asemaa ja kaikkea muuta "ylimääräistä". Jos toimii, niin yksi kerrallaan uusi osa kiinni niin näkee missä kohtaa tulee ongelmia.
Kotelon kytkin ja sen johdotus kannattaa myös tarkistaa, jos koneeseen ei kerran tule mitään eloa. Omalla vastuulla voi konetta koittaa käynnistää myös suoraan emon pinneistä.
Emolevyn korotuspalat unohtui itsellä aikoinaan konetta kasatessa. :-D Emolevyhän (ja prossu..? ei muista) siinä kärähti maukkaasti. Otti suoraan koteloon kiinni. Käynnistyi myös silloin itsellä muutaman kerran ja sitten ei pihahdustakaan.
Käynnistyksessä en kytkenyt konetta kiinni mihinkään vaan kiinni oli pelkästään virtajohto ja tarkoituksena tsekata, että prossun cooleri on oikein asennettu. Korotuspalat on emon takana kiinni, mutta jokaisessa ei ole ruuvia koska en saanut kättä mahtumaan enää tuon coolerin välistä... Muistaakseni 2 ruuvia on kiinnittämättä, joten tuskin kovasti ainakaan olisi emo päässyt liikkumaan. Mutta jos näin olisi käynyt niin aiheutuuko siitä välittömästi oikkari? Eli siis jos korotuspala olisi tavallaan väärässä paikassa. Taidan nyt ainakin kokeilla irroittaa kaikki "turhat" osat ja jättää paikalleen vain prossun ja muistin.. Mutta kovasti musta nyt tuntuu, että koneesta olisi joku mennyt rikki..
Jep, eli todennäköisesti vetää ittensä oikkariin kotelon kanssa. Siellä on ylimääränen korotustappi joka sitten osuu johonkin komponentin jalkaan. Kokeiles muuten vielä sillein, että käännät sen kotelon kyljelleen emolevy alaspäin. Sillä voisi poissulkea sen skenaarion että cooleri vääntää emolevyä, jos sen ympärille ei ole ruuveja.
Jos on tapahtunut oikosulku, on mahdollista että muutakin on kärähtänyt ja sitä on hyvin hankala selvittää kotikonstein. Kone on purettava ihan alkutekijöihin ja tarkistettava perinpohjin.
Mä päätin nyt luovuttaa ton taistelun, koska tosiaan mun taitoni eivät riitä selvittämään onko tapahtunu oikkari.
Ai jätät kalliit osat tosta vaan jonnekkin kaapin pohjalle?? Emo ulos kotelosta ja vertaa emon reikiä koroketappien paikkoihin. Ota pois ylimääräiset jos niitä on. Kasaa kone pöydälle ja kokeile sitten minimikokoonpanolla (=emo, muistit, virtalähde, näytönohjain)
Siis tarkoitin, että mä roudasin koneen liikkeeseen missä saavat tsekata sen En mä nyt sentään sitä mihinkään komeroon jemmaa . Yritin kyllä ottaa emon ulos kotelostakin ja koroketapit yms. olivat kohdillaan. Yritin myös käynnistystä pelkästään yhdellä kammalla, mutta ei herännyt. Oon aika vakuuttunut, että oikkari siinä on jostain tullut ja saavat nyt siellä katsoa että pitääkö uusia muutakin kuin emo..
No niin... näin lisäinfona ja threadin päätteenä voitaneen todeta, että ongelman aiheutti rikkinäinen kovo. Kovo on nyt vaihdettu ja kaikki pelaa nätisti.