No, mistäköhän alottaisin? Eilen yritin pystyttää servua ja sen takia minun piti mennä muuttamaan minun ip:ni, joka oli dynaaminen staattiseksi. Noh kaikki näytti sujuvan hyvin ja netti toimi, mutta tänään aamulla herätessäni ja pistäessäni koneen päälle netti ei suostunut toimimaan, eikä suostu vieläkään. Minulta löytyy siis modeemina TP-LINK TD-8616 ja rei'ittimenä Asus rt-n56u. Modeemissani ei jostain syystä pala enään adsl ja internet kohdilla valoa, pelkästään powerin ja lan kohdalla palaa. Internet yhteys on Soneran ADSL. Mitä olen yrittänyt tehdä? Olen resetoinut monta kertaa asus rei'itintäni sekä tp-link modeemia, mutta internet yhteys ei vaan muodostu eikä adsl ja internetin kohdalle tule vihreitä valoja. Olen myös palauttanut dynaamisen ip:n, mutta ei sekään ole auttanut. Olen myös irroittanut koko rei'ittimen ja pistänyt piuhat suoraan modeemista koneeseni.
Oletko suorittanut modeemin resetoinnin ohjekirjan mukaisesti? TD-8616 RESET: There are two ways to reset the Modem's factory defaults. Method one: With the Modem powered on, use a pin to press and hold the RESET button (about 5 seconds) until the SYS LED becomes quick-flash from slow-flash. And then release the button and wait the Modem to reboot to its factory default settings. Method two:Restore the default setting from “Maintenance-SysRestart” of the Modem's Web-based Management page. Manuaali: http://www.tp-link.com/Resources/document/TD-8616_V7_User_Guide.pdf Tarkista vielä, että nuo Soneran parametrit ovat oikein: ATM-parametrit VPI: 0 VCI: 33 Tarkista johdot myös. Kokeile ensin suoraan ilman reitintä. Jos tuon jälkeen ei ota ADSL-yhteyttä, ota yhteyttä Soneraan, että tarkistavat linjan toimivuuden.
Joo olen noita kyllä kokeillut säätää vaikka kuinka sekä bootannu tuota modeemia ainakin 10 kertaa ei vaan toimi ei.
Mikä oikein on kun vieläkään ei toimi internetti? Tuli soitettua operaattorille ja siellä oli kuulemma kaikki ihan kunnossa. Modeemissa ei pala vieläkään adsl ja internet valoja. Tuonne verkko- ja jakamiskeskukseen kun menee niin siellä lukee "käyttöoikeustyyppi: ei verkkoyhteyttä". Samoin lukee ipv4 ei verkkoyhteyttä ja ipv6 ei verkkoyhteyttä. Modeemin asetuksissa pitäisi nyt olla kaikki kohdillaan kun kävin asettamassa eilen sinne ominaisuuksiin itse ip osotteen niin pääsin modeemin asetuksiin, muuten ei pääse. Ja löytyy 2 modeemia ja 2 konetta ja kumpikaan modeemi ei toimi kummassakaan koneessa.. On se outoa. Niin ja jos säätää ipv4 yhteyden kohilleen ja asettaa siihen modeemin asetuksissa pyydetyn osoitteen niin silloin pääsee modeemin asetuksiin ja verkko-yhteys toimii, mutta lukee "ei internet-yhteyttä" ipv4:n kohdalla. Operaattori kuitenki sano, että pitää pistää ne asetukset automaattisiksi, mutta siinä tapauksessa ei ole verkko-yhteyttäkään puhumattakaan internet-yhteydestä..
Yksi asia minulle jäi tuossa epäselväksi, kun kirjoitat soittaneesi operaattorillesi ja heidän kertoneet yhteyden olevan kunnossa. Olen käsittänyt niin, että he eivät voi testata kunnolla linjan toimivuutta jos linjalla ei ole modeemia, johon yhteys on muodostunut. Tarkoittaa, että ADSL valo palaa modeemissa yhteyden merkiksi. Soneralla on valokuidussa käytössä myös VDSL-yhteys, jossa ADSL-modeemi ei toimi. Sinun tapauksessasi ei tästä liene kysymys. Kannattaa varmaan olla heihin vielä yhteydessä.
Onko sulla ne kaks konetta samassa lanissa keskenään? Jos on niin kokeileppas pingata että meneekö sekään purkista lävitse. Mites muuten oletko toisella puhelinjohdolla testannut? EDIT: IlmoPJ:n kanssa olen samaa mieltä että ihme on jos ovat saaneet testattua kyseisen yhteyden kunnolla jos purkissa ei valot vilku. Tietenkin jos ledit on simahtanu niin se on asia erikseen. EDIT2: Vielä kysyn että eihän modeemi ole ollut ukkosen aikana kiinni seinässä tms?
IlmoPJ: Ainakin jutellessa operaattorin kanssa hän puhui jostain pingistä ja sanoi, että kyllä heillä kaikki näyttää olevan kunnossa. Ensiksi mulla oli mun tp-linkin modeemi kiinni koneessa ja he sanoivat ettei se näytä heillä toimivan. Luultavasti se johtui modeemin asetuksista, koska olin juuri resetoinut sen aiemmin. A-linkin modeemi kuitenkin näytti heillä toimivan, mutta ei mulle internettiä tule kummallakaan modeemilla eikä toiseen koneesenkaan.. Ihmettelen vielä sellaista, että kun ostin tuon tp-linkin niin ei siellä asetuksii tarvinnu sörkkiä, toimi automaattisesti, vaikka VCI arvo näyttää poikkeavan operaattorin suosituksista. Suositus on 33 ja siinä on kun sen resetoi 35. (Modeemin adsl mode on laitettu "multi modeen" ja annex type "annex a/i/l/m, jos tällä on mitään merkitystä yms..) ----------------------------------------------------------------------------------------- Jouko?: No tavallisesti minulla tää 1 kone toimii piuhalla ja toinen kone joka on eri huoneessa toimii wlanilla. Nyt olen jo aiemmin tehnyt niin, että olen testannut toisessa huoneessa eri puhelinpistokkeestakin molemmilla modeemeilla tuota toista konettakin eikä siinäkän näytä internetti toimivan. Ikinä en ole ukkosen aikana ottanut modeemia irti eikä ole ollut ongelmaa. Sinä yönäkin jonka jälkeen internetti lakkas muodostumasta ei tietääkseni ukkosta ollut.
Nostellaas vähä ylöspäin ja heräs uusi kysymyskin: Jostain syystä jos pistän verkon asetukset automaattisiksi, ip, dns yms niin pingaaminen ei onnistu tai siis se et kirjoitan cmd:hen "ping -t 192.168.***" http://imageshack.us/photo/my-images/13/pingii.png/ nuo kun pistää tai muuttelee tuota ip osotetta tuolta loppupäästä niin pingaaminen onnistuu.. Kyllä se netti ihan automaattisilla asetuksilla ennen toimi ja sillee ettei tarvinnu mitään ip osotteita asennella yms.. Odotan vielä vastauksia tuohon aiempaankin viestiini. Toivottavasti saan tämän internetin toimimaan pian.. Tuntuu et ainoo vaihtoehto on purkaa sopimus ja ottaa uusi netti tilalle..
Pistetään ylöspäin taas..... Soitin jo toisen kerran sinne operaattorille eilen ja ne lupas tutkii asiaa ja tänään tuli viesti "Hei, verkonhallintamme on tutkinut ilmoittamanne vian. Vikaa verkosta ei löytynyt. Tarvittaessa saatte apua modeemi- ja tietokoneongelmiin Helpson palvelusta 0600-10100(1.99e/min).
Noh lähetäänpä siitä liikkeelle että ihan sama mitkä sulla on koneen asetukset niin dsl ja internet valot pitäis palaa modeemissa. Jos toinen modeemi näkyy heille ja toinen ei niin oletettavasti toiseen modeemiin se dsl valo syttyy ja tämän luulisi toimivan. Internet valo taas yleensä kuvastaa sitä, saako modeemi IP-osoitetta. Jos VCI arvo on väärin niin yleensä internet valo palaa punaisena tai on pimeänä. Jos DSL valo on pimeänä niin verkonhallinta ei voi etänä todeta mitenkään sitä, mihin vika jää. Se on sama onko pihalla linja poikki vai modeemi rikki niin operaattori näkee sen, että modeemi ei ole linjoilla. Eli nyt vain ekana kokeilemaan syttyykö se dsl kumpaankaan modeemiin, jos ei niin puhelinpiuha modeemin ja pistokkeen väliltä vaihtoon, jos ei auta niin operaattorin asentajat töihin.
Kokoliha en huomannut sinun viestiäsi, mutta internetti saatiin toimimaan 10 minuuttia sitten. Alhaalla oli joku piuha poikki. Muille neuvoiksi, että pyytäkää aina asentaja paikalle jos tiedätte, että vika ei luultavasti johdu teistä. Minua vaan hämäsi se, että netti lakkasi toimimasta just sen jälkeen, kun yritin asentaa staattista ip osotetta niin seuraavana päivänä netti ei toiminut.