i5 2500k kellottaminen

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi Sherclock 28.02.2012.

1. Sherclock

Sherclock Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Moro,

Yön pimeydessä innostuin testaamaan i5:ni rajoja ja pääsin 5GHz 1.4 volteilla mutta stressitesti prime95:lla kaatu 10 minuutin jälkeen. Löi siis bluescreenin ja lähti dumppaa muistia. Lämmöt ei missään vaiheessa päässyt yli 70 celciuksen, kolme eri ohjelmaa millä kattelin, niin mietin että oiskohan tässä mahdollista saada vielä 5GHz stable tuo tekemällä jonkin sortin taikatemppuja bioksesta.
    Ainoat mitä säädin oli nuo voltit ja kerrointa. Lähinnä mietin näitä muistin nopeuksia kun ne on tuossa vakio 1600mhz ja mitä kaikkia muita pikku jippoja on olemassakaan. Olen siis totaali aloittelija ylikellottamisessa.

Tämän guiden mukaan toimin. Tai ainakin koitin toimia, oli hiukka erilaiset Asuksen bioksessa nuo asiat.

Kysynpä nyt sitä vielä että onko oikeastaan järkeä vetästä 5GHz jos on tarkotus tällä koneella selvitä vielä seuraavat noin 5 vuotta, ja vain sen takia että 5Ghz rajapyykki olisi hieno saavuttaa? Tiedän että tuo 5 vuotta riippuu myös kivestä aika paljon ja muistakin tekijöistä. Käsittääkseni 10% i5 menee tuohon 5ghz.

Ja sanotaan nyt vielä että mulla on siis emona
    Asus P8P67 Pro rev 3.1
    Tuuletuksen hoitaa Noctuan NH-D14 ja Antecin 1200 kylkiäisenä.

Eli siis lyhyesti onko mahdollista saada 5ghz ja toisaalta onko siinä sitten taas mitään järkeä?

2.  
  3. youpekkad

youpekkad Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    http://www.overclock.net/t/968053/o...voltages-temps-bios-templates-inc-spreadsheet

http://murobbs.plaza.fi/prosessorit...y-bridge-ja-p-h67-kellotukset-kokemukset.html

Tuolta kyllä löytyy tietoa aiheesta, kannattaa tehdä pohjatyö kunnolla ettei vahingossa käräytä prossua/emoa jollain 1,7v jännitteellä :)

4,5ghz asti menee yleensä aikalailla ilman kummempaa säätämistä (kerroin+vcore) mutta esim 5ghz saattaa olla jo monta tekijää mitkä estää vakauden.

Ja on tietenkin mahdollista saada mutta se ei välttämättä tapahdu sormia napsauttamalla ja ilmajäähyllä kun jäähdyttelee niin vaikeuttaa vain. Jos ei 1,4v mennyt, niin alkaa tulemaan jäähyn rajat kohta vastaan...Niinkun sanoit, kaikki ei kulje 5ghz millään ilveellä järkevillä volteilla.

4. Sherclock

Sherclock Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Joo kattelin tosta ekasta linkistä että olihan siellä kaverit saanu 5GHz noctualla mutta ite kun lykkäsin 1.42 voltit ja sen 5GHz niin joku 20 minsaa ja lämmöt oli lähempänä 80C joten enköhän vaan suosiolla jätä sen tuohon 4,5ghz. Eipähän kuitekaan kaatunu ainakaan tuossa puolessa tunnissa mitä tota testiä runnasin.
    Core 0 oli kuiteki kokoajan kymmenisen astetta kylmempi ku muut coret joten oisko jopa tahnan laitto mennyt ketuilleen vai mikähän lie syynä.

5. Robustus

Robustus Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Yön pimeydessä moni idea tuntuu hyvältä, mutta kun aamu koittaa, niin järki voittaa. Jos haet luotettavia arkikelloja 24/7, niin täysin huoletonta elämää voinet viettää 4,3-4,5 GHz:n kelloilla.

Katso miten korkealle pääset 1.35 vcorella, ja jos se ei tyydytä, niin siitä ylöspäin riskit kasvavat. Mulla 2600k käyttää maksimissaan 1.36:ta 4,5 GHz:llä. En lähtisi paljon yli 1.4 vedättämään arkikelloilla, mutta joidenkin mielestä 1.52 on turvallinen. Makuasioita, mene tiedä. Toiset lopettaa lämpöjen noustessa 65 asteeseen, toista ei hetkauta 72 astettakaan.

6. youpekkad

youpekkad Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Joo mulla nytten testissä 4,4ghz 1,328v max vcore minkä näin custom primessä (overclock.netin suosiossa oleva 1344/1792 FFT) jonkä läpäisi mallikkaasti, max lämmöt 63c.

Tosiaan 4,5ghz on jo todella hyvä tulos etenkin jos saat sen alle 1,35v. Ei noilla kelloilla luulisi olevan ongelmia pullonkaulojen kanssa ainakaan 2-3 vuoteen.

7. Sherclock

Sherclock Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Joo no mulla on tällähetkellä voltit vaan 1,28. En kyllä oo jaksanu runnii mitää 12h tai 24h testiä mutta eipä tää nyt oo kaatunu missää vaiheessa ku oon tätä käyttäny. Tohon taidan sen nyt sit jättää.

8. Kuupola

Kuupola Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
  9. Sherclock

Sherclock Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Joo oon lueskellu sitä kyllä. Alkaa tekemään mieli nykästä tuo 5ghz mutta pitää huomenna testailla ku on aikaa enemmän.

10. Robustus

Robustus Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kyllä minä luulen, että NH-D14:lla ja Antecin 1200:lla ja Asuksen P8P67 Prolla saatat tuon 5GHz saavuttaakin. Itelläkin on sama koppa (modattu) ja emo; laitat ensin biosista prossun jäähdytysasetukset tappiin, sen jälkeen pistät Twelve Hundredista nupit kaakkoon niin edestä, takaa kuin katoltakin. Sieltä kyllä lähtee kopasta lämpö kuin helle Siperiasta. Noctua vielä huutamaan täysille ja korvatulpat korviin, niin uskon onnistuvan.

Antec 1200 on muuten varmasti yksi parhaiten tuulettuvia koteloita, itse olen modannut siihen uuden sivuikkunan 80 millin kylkituulettimella ja vielä prossun taakse laitoin oikeasta kyljestä 120-millisen hönkimään 2600k:n persiiseen. Silti se vaan pitää tuollaista vienoa suhinaa tuossa, herää kyllä pelatessa, mutta melun olen saanut pysymään kurissa antamalla Antec H2O 920:n olla minimiasetuksella. Vähän siinä joutuu antamaan lämpöjen nousta, mutta ei hirveästi. Koppa hoitaa lämmöt pois.

11. nudedude

nudedude Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Terve, kiinnostavaa juttua jälleen 2500k kelloista.

Itse en ole viittinyt lähteä tuota peruskellotusta pitemmälle (jonka siis saa BIOSista klikkaamalla) koska tuntuu että noita säädettäviä kohtia on pilvin pimein. Eli mistä/mitä lukee siinä kohdassa josta nostetaan lievästi jännitettä? Entä kellotaajuutta?

Kysymyksessä on ASUS sabertooth emo, kuten lukea voi en ole saanut aikaiseksi tutkia kaikkia säätömahiksia BIOSista, mutta ilmeisesti riittää kun yhestä paikkaa nostaa jännitettä ja toisesta kerrointa.

Olisko joku 4,4 sopivan varma ja vakaa? Ja paljonko tuohon pitää siis jännitettä nostaa?

Koneen tietoja signeerauksessa, ikinä ei ole muuta lämpöiomoitusta tullut kuin näyttiksen 70C USB3 nimellä, mahtaa olla lähin anturi joka lämmön kerää.

12. Robustus

Robustus Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Edit: Tämä on siis NudeDudelle

Olet siis kellotellut ilman vcoren seurantaa? Tuolla ylempänä on linkkejä i5 2500k:n kellottamiseen, tutkipa sieltä.

Voit aluksi kokeilla yksinkertaisinta keinoa eli asetat kellotaajuudeksi esimerkiksi nyt sen 4,4 GHz:ä, kuitenkin korkeintaan 4,7, annat vcoren ym olla autolla ja ajat sen jälkeen prime95:n stressiohjelmaa vaikkapa puolisen tuntia ja katsot sen jälkeen esimerkiksi HWMonitorilla, mikä oli CPU vcoren ja ydinten lämpöjen maksimiarvo.

Jos se näyttää 1.35 tai alle, asiat ovat erinomaisen hyvin, jos 1.35-1.4 niin voit ihan hyvin jättää sen 4,4 arkikelloiksi. Jos vcore jää 1.3:een, niin eikun nostamaan kelloja 4,5:een. Jos vcore alkaa mennä reilusti yli 1.4:n, niin minä pelkurina laskisin kelloa 4.3GHz:iin ja katsoisin saman uudelleen.

Toinen tapa on asettaa biosista vcore (kellot yli 4,7GHz) ja muut volttiasetukset käsin haluamaasi arvoon ja kokeilla, kuinka korkeilla kelloilla kone pyörii moitteetta siedettävillä lämmöillä. Niitä ei sitten saa mennä summan mutikassa sorkkimaan, joten ota selvää, mitä voi tehdä. Ohjeet löytyvät ylempää Youpekkadin linkistä.

Jos ensimmäistä konstia kokeilet 4,4GHz:llä, niin olen lähes varma, että se osuu hyväksyttävälle vcorelle ja lämmöille.

Viimeksi muokattu: 29.02.2012
  13. nudedude

nudedude Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Jeps kiitoksia, en ole siis kellotellut lainkaan muutoin kuin ottamalla käyttöön BIOSin kolmesta vaihtoehdosta sen kellotusversion josta ymmärtääkseni nostaa kellot ~4327 asti ihan nappia painamalla. Tuon näyttää ainakin 3D mark11 tulostaulussa. Mutta käsin kun syöttelee lisää liekkiä niin tuota "auto" -tilaa voi myös käyttää. Kokeillaan noin.

Tosin kaipaanko enempää kelloa jos tuo menee jo 4,2 itekseenkin, pitää katella mitä tuloksia syntyy. 3D mark06 tullut hiukan yli 30 000 pojoa "vakio ylikelloilla" joten onko esim. 4,5 kelloilla enää suurta vaikutusta pelien FPS?

14. Robustus

Robustus Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tuostapa näet alta tuon meikäläisen 3DMark06:n ja muutkin tulokset. Noissa näyttis on maltillisesti ollut 890/1780/2100 -asetuksissa enkä ole korttia välittänyt enemmälti vedätelläkään, koska ei tartte. Dellin iso näyttö korkeine resoluutioineen vie vähän pisteitä, mutta eipä se haittaa. PcMark 7 on saatu näyttiksen tehdasasetuksilla core 815 ja lukema hieman tipahti kun nostin 890:een, mutta ajojen välillä on puolikin vuotta aikaa, joten voi olla että koneeseen on tullut sen verran ylimääräistä tauhkaa, että jäi 6000:n pisteen raja puhkaisematta. Se vähän sapettaa, ja saisinhan minä sen rajan rikki, mutta mitä siitä on hyötyä, jos en niillä asetuksilla koko aikaa ajele. Kortin arkikellot ovat siis tehdasasetuksilla.

15. youpekkad

youpekkad Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    No peleissä näyttis on usein se pullonkaula joten prossu vaikuttaa fps:ään käytännössä silloin kun prossu on pullonkaula, eli joko peli on prossupainotteinen, tai prossu on pullonkaulana näyttikselle.

Skyrim on hyvä esimerkki pelistä missä saadaan lisää fps kellottamalla, sitten testit esim cinebench 11.5 2500k saa vakiona ~5,4 pistettä ja itse sain 4,4ghz kelloilla 6,86 halvimmilla 1333 muisteilla mitä löysin. Mutta muutoin et tule kyllä näkemään peleissä käytännössä mitään eroa 4,2 vs 4,5ghz kelloilla.

16. nudedude

nudedude Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Robustus:

joo kattelin sulla on aika makiat pojot testeistä, mulla tuo näyttis ei oikein vetele kuin pienillä kelloilla, testit tilttaa jos on yli 840 :( jännitteeseen tosin en ole afterburnerilla koskenut.

youpekkad:

niin tosiaan peleissä kellotuksella varmaankaan merkitystä, tuskin 2500k vielä pullonkaulaksi muodostuu. voisi olla ajankohtaisempaa keväällä/kesällä jos tulee GTX 680. ja eteenkin jos oikein hirmusettiä vetäis niin GTX 680 SLI niin saa 3Dstäkin kaikki dingel-dongelit täysille :)

17. Robustus

Robustus Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Mulla oli jännitteenä tuolla 890:llä 1.1v, ja kiristämisenkin varaa on. 580:aa voi vedättää 1.138:aan, tosin NVidia Inspector näyttää 1,5 voltin ylärajaa. Pidättäytyisin siinä 1.138:ssa. Itse en pidä yhtään siitä, jos kone puhkuu ylärajoillaan, varsinkaan jos siihen ei ole tarvetta.

18. RatCon

RatCon Senior member

Kiitokset:
    574
    Pisteet:
    193
    Tää on just vähän kiikun kaakun, siksi en yleensä suosittele edes kellottamaan kovin monelle. Riippuu toki joo kokoonpanosta jne, mutta yleensä noita prossuja saa aika hyvin kellottaa ennenkun todellista hyötyä. Esimerkiks ittellä on siinä ja siinä onko omista kelloista hyötyä vai ei, ehkä pikkusen parempi pyörii jos sitäkään.

i5-2500 (3.3Ghz -> 3.8Ghz ylikellotettu)
    XFX 6850 (820Mhz / 4400mhz vakio ylikellot)

*edit*
    Huomaa siis, että hyvin monesti joudutaan tuijottamaan 3dmarkkeja sekä FPS lukemia ennenkuin eroa havaitaan. Tällöin moni saa illuusion "Ui vitsi toimii sikana paremmi", vaikka todellisuudessa ero on silmämääräisesti pieni. Omalla kohdalla vaikuttaa silmämääräisesti siten, että räjähdyksissä sun muussa "paljon tapahtuvaa ruudulla" se ihan pikkunen nykiminen on poistunut melkeen kokonaan. Tietysti K-mallin prossulla vois saada senkin poistumaan, mutta edelleen joutuis alkaa nostaa voltteja sekä ruuvaamaan sinne 4.2Ghz tai jopa 4.5Ghz tietämille. Luultavasti paremmalla näyttiksellä hyötys enemmän. Mene ja tiedä.

Viimeksi muokattu: 29.02.2012
  19. Robustus

Robustus Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    En tiedä muista, mutta minua ainakin ärsyttää suunnattomasti, jos parhaassa äksonissa rupeaa nykimään. Eikö näitä just sen takia laitella :)

20. youpekkad

youpekkad Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Samaa mieltä siinä että peleissä hyöty on vähäistä yleensä. On tietty pelejä, missä suorituskyky lisääntyy lineaarisesti prossun kellotaajuuden noston mukana, esim Skyrim, ScII ja aika useat strategia/roolipelit.
    Mutta onhan se kiva testata paljonko lähtee omalla setillä, etenkin kun K-mallin prossu tuli hommattua niin on se melko väistämätöntä :) Nuo overclock.net jne sivut vaan lisää vettä kiukaalle kun näkee yli 5ghz 24/7 kelloja vesijäähyillä jne.

21. Lerppu86

Lerppu86 Active member

Kiitokset:
    6
    Pisteet:
    68
    Heh, älä muuta sano. Onneksi tästä ongelmasta emme kärsi kumpikaan. Pitkältihän nämä ovat tottumus asioista. Itse olen jo niin tottunut että olen mieluummin pelaamatta jos joku E8500 + HD5770 kone laitetaan nenän eteen.

Käytännössä pelit joissa prossun kellotuksella saadaan lisää tehoa kohdistuu juuri noihin strategia peleihin. Esim Shogun 2:ssa 2500K:n ollessa vakiona VS 5GHz kelloilla on fps ero noin 10. Prossut testataan yleensä huonoilla grafiikka asetuksilla juurikin siitä syystä että näyttikselle ei tulisi niin paljoa töitä.

http://www.bit-tech.net/hardware/cpus/2011/10/12/amd-fx-8150-review/9

Jaa tämä sivu