Juu elikkä tuli hieman säädettyä biosia. Menin biosiin ja pistin laittamaan alkuperäiset asetukset (olin kuitenkin irroittanut kovalevyn piuhan enkä muistanut laittaa takaisin ennen sitä). Yritin käynnistää uudelleen ja valittaa ettei löydä kovalevyä, sama myös kun yrittää xp:n asennuslevyllä. Mitä pitäisi tehdä? Ennen biosin säätöjä toimi täysin.
Onko kyseessä SATA vai IDE-väylä. Monissa SATA-levyjen emojen biosseissa pitää erikseen kytkeä IDE-levyt toimimaan bios-asetuksista (Marvel, Jmicron ja jne...) Ellei kyse ole tästä niin: Boissin resetointi saattaisi auttaa: Biossin varmistusparisto muutamaksi minuutiksi pois paikaltaan.
Siinä valikossa josta pääsee biosiin painamalla del (nimeä en nyt muista, mutta se joka tulee aina avatessa), niin lukee CMOS settings wrong. (olin ottanut pariston pois ja olin odottanut jonkusen aikaa ennen kuin pistin kiinni takas)
Paristonollauksessa on parempi pitää paristo irrotettuna vaikka 10-15min, joskun muutama minuutti ei riitä. Emolla on myös biossin resetointi jumpperi. Yleensä 3-piikkinen pistoke, siirtämällä jumpperin vapaana olevan ja keskimäisen kohdalle tuo resetointi tapahtuu nopeammin. Sen jälkeen entiseen asentoon takaisin. Emosi manuaalista tuo löytyy jos muuten et löydä. Jumpperin vieressä lukee yleensä "cmos reset" tai jotakin sinnepäin.
En ole oikein varma tuosta jumpperista.. Ja erillistä manuaalia ei emosta ole.. (jokin msi emo) CMOS settings wrong tulee vieläkin... Täytyykin kokeilla toimiiko kovalevy toisessa koneessa.
Manuaalin löytää yleensä myös emolevyn valmistajan nettisivuilta. Eli emolevyn tiedot vaan ylös ja googletat vaikka niin löydät manuaalin.