1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

ASUS P5QL-em kellotus ohjeita

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi njko82 23.09.2009.

  1. njko82

    njko82 Member

    Liittynyt:
    30.03.2009
    Viestejä:
    10
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Elikkäs mulla olis tällänen kokoonpano kun ASUS P5QL-EM , INTEL Q9400 ,ja kingstonin ddr2 800 muistia kaksi kampaa.
    Kovin oon tutkinut kaikennäkösiä sivuja miten kellottaa ja aika hyvän sivun siihen oon löytänytkin prossun tiedoilla ,vaan kun en todella tiedä mitä teen ja BIOS on ohjeessa erilainen niin ei meinaa millään onnistaa. jos jollakulla sattuis oleen tohon emoon tarkempaa ohjetta olisin aikas tyytyväinen.
     
  2.  
  3. njko82

    njko82 Member

    Liittynyt:
    30.03.2009
    Viestejä:
    10
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Elikkäs tarkemmin sanottuna oon jumissa esim. ratioo ei voi tässä nostaa ilmeisesti joten oon näpränny tota CPU frequensyä jotta sais potkua mutta en saa sitä kun tonne 360 jonka jälkeen ei kone enää päästä windowssiin. "ilmottaa että CPU clock/voltagessa jotain vikaa paina F1 mennäksesi muuttaan asetuksia tai F2 jos palautetaan vanhat.
    Sama homma tulee vastaan kun koitin noitten muistien kelloja laittaa niin en mallin eroavaisuuden takia tiedä minne laitan arvot joita ois neuvottu.
    myös vcore:n säätö tuntuu tökkäsevän kun ainoat mahdollisuudet on joko "valmis arvo" tai "ignore/disabled"...voi olla ettäkatson väärästä paikkaa tota vcorea mutta muualta sitä en ole löytänyt.
    kaikki apu on tervetullutta.
     
  4. Themu

    Themu Active member

    Liittynyt:
    18.01.2006
    Viestejä:
    3,105
    Kiitokset:
    85
    Pisteet:
    78
    itse kans kellotan fsb nostamalla, eli väylää nostamalla. jolloin myös muistit kellottuu. laita sieltä ''cpu voltagesta'' manual ja sit jonkun arvon (katot vaikka cpu-z vakio arvon ja laitat sen sinne) ja sit kun kaatuu nii nostat voltteja ja ajat vaikka intel burnilla 15min alkuu. sillai et lämmöt olis alta 70c. ja sit ku olet kellotanu tarpeeksi ja olet tyytyväinen hertzeihin, ajat vaikka parikin tuntia intelburnia ja jos ei kaadu niin on onnitunut kellotus :)

    joku antaa vie tarkempia ja emokohtasempia ohjeita, kiitos!
     
    Viimeksi muokattu: 23.09.2009
  5. njko82

    njko82 Member

    Liittynyt:
    30.03.2009
    Viestejä:
    10
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Kiitosta ,täytyy koittaa tota ,oon tosiaan sen saannu 2.66ghz:sta nostettua tonne 2.88ghz ja lämmöt idlenä noin 44-46asetta riippuen coresta.
    Jännitteisiin en oo laittanut mitään ,vaan kaikki muu on auto:lla paitsi se FBS on 360 ,onkohan mulla siinä dram kohdassa varmasti oikea arvo ja millä sen saan tietää kun oon koittanu näpräillä tuolla ja se on saattanut muuttua
    ainiin ja tolla prime95:llä kun rasitan pari tuntia niin lämmöt on 64-71 astetta coresta riippuen.
     
    Viimeksi muokattu: 23.09.2009
  6. Themu

    Themu Active member

    Liittynyt:
    18.01.2006
    Viestejä:
    3,105
    Kiitokset:
    85
    Pisteet:
    78
    onko boxed jäähy? älä hirveesti kellottele sillä.

    tee nyt vaikka 30min intelburn testi tähän välii
     
  7. njko82

    njko82 Member

    Liittynyt:
    30.03.2009
    Viestejä:
    10
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    jäähynä on Zalmann CNPS7000-Alcu


    no niin testi päättyi ja läpi meni. rasitus oli high ja ajoin ensin 15min ja heti perään ton 30min ,lämmöt alimmillaan 49 ,45 ,45, 45 ja korkeimmillaan 76 ,71 ,72 ,71
     
    Viimeksi muokattu: 23.09.2009
  8. Themu

    Themu Active member

    Liittynyt:
    18.01.2006
    Viestejä:
    3,105
    Kiitokset:
    85
    Pisteet:
    78
    hmm. paljo sulla oli ilman kelloja? jos on 60 tasoo niin kehottaisin uudelleen asentaan zalmanin ja laittaan uudet tahnat.
    koska nuo lämmöt pitäisi olla max 50-60 luokkaa.
     
  9. njko82

    njko82 Member

    Liittynyt:
    30.03.2009
    Viestejä:
    10
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Ok ,näin teen sitten ,kellot siis mihinkään muuhun koskematta kun FBS asetettu 360:n on nyt 2.88Ghz kuumana käy kyllä ,hieman ihmetytti muakin toi.
    Onko toi jäähy nyt kuitenkin suht riittävä pieneen rääkkiin??
     
  10. njko82

    njko82 Member

    Liittynyt:
    30.03.2009
    Viestejä:
    10
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Huomasin jotta mulla oli väärässä paikassa tuo jäähyn virtapiuha ,joten vaihdoin sen ja ajoin uudestaan ton niin lämmöt oli max63 ,60 ,59 ,59 tolla ne pysyis jo suht kurissa ,ei kyllä vieläkään anna tuota kelloa suuremmaksi laittaa tai antais mutta windowsiin ei sit taas suostu tulemaan enään.... vieläkö noilla lämmöillä kantsii se tahna vaihtaa?
     
  11. Themu

    Themu Active member

    Liittynyt:
    18.01.2006
    Viestejä:
    3,105
    Kiitokset:
    85
    Pisteet:
    78
    no ei se nyt tarpeellista ole jos ne nyt on sinne suht hyvin laitettu.

    lämpöä korottavia asioita on voltit ja kellot. voltit nostaa lämpöjä paljon enemmän kuin kellot. mutta katsoppa (googleta) jotain vaikka videoita tai foorumeja siitä että minkälaisiin tuloksiin sinun emolevyllä ja lähinnä prossulla on päästy. esim 3,4ghz ja 1,24543 volttia yms. ne antaa ohjaavaa apua miten sun kannattaa edetä.
     
  12. njko82

    njko82 Member

    Liittynyt:
    30.03.2009
    Viestejä:
    10
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Jees no kyl näemmä lämmöt nousee jopa ilaman mitään kelloja ,joten huomiseen et saan paineilmaa ja kopan puhtaaksi.
    Täältä oon ohjeita kattellu http://www.tomshardware.co.uk/forum/page-240001_11_0.html ja hyvin onkin selvittänyt vaan kun on aivan erilainen BIOS niin en meinaa tollasia arvoja saada syötettyä minnekkään + kokemus multa tästä hommasta puuttuu täysin. =D
    oon toki koittanu muualtakin noita katsella mut tuntuu olevan kiven alla saada tohon emoon ohjeita.

    Edit: puhuvat forumeilla jotta kellottuis 3.4 - 3.8:n asti
     
    Viimeksi muokattu: 23.09.2009
  13. njko82

    njko82 Member

    Liittynyt:
    30.03.2009
    Viestejä:
    10
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    noni ,nyt olis laitettu uudet tahnat jne mutta koneen lämmöt tuppaa nousemaan silti. tarttee varmaan hommata koteloon jonkunnäkönen parempi tuuletin tai ehkä jopa parempaa jäähyä tohon prossuun. idlenä pyörii noin 40c tai hieman alle ,rasituksessa tietty nousee reilusti "tää siis ilman mitään kelloja" paitsi huomasin et kone kellottaa rasituksessa 2.66Ghz -> 2.81Ghz itsestään vaikka oon oletusarvot laittanut BIOS:sta "ainakin CPUZ näyttää näin" sama homma pätee muisteihin jne...!
    vaikka tuo nyt on reilusti tippunutkin toi lämpiiminen ja meillä on 27c sisällä lämpöä nyt uudessa asunnossa(vaikuttaako?) ,täällä kuitenkin on mitattu se lämpö.
    Kellotettua en saa sitä kun tohon 2.88Ghz joka on aivan sama jos kerran kone autom kellottaa rasituksessa sen 2.81Ghz ,elikkäs edeleen oon aivan ihmeissäni miten sitä sais nostettua.
    mahtaako se reagoida siihen lämpöön ja ei sen takia anna nostaa isommaksi tota FBS:ssää...
     

Jaa tämä sivu