Moikka! Piti kasata uusi kone mutta sain yllättäen suht. uuden koneen kaverilta, seuraavanlainen malli: Pöytäkone Acer Aspire M3201 AMD Athlon (tm) 7450 Dual-Core Processor 2.40 GHZ RAM 6 gt 64 Bittinen Käyttöjärjestelmä (windows 7) Haluaisin kuitenkin vähän enemmän tehoja siihen. Kysymys, kannattaako hommata SSD kovalevy vai onko kone liian vanha ? Kiitollinen avustanne !
Joko käytettynä, taikka supertarjouksesta jos sellasta tulee. Vissiin SATA3 liitäntää emosta ei löydy, joten pakottaa SATA2 nopeuksiin käytännössä. Siksi uuden 100e SSD:n hommaaminen on järjetöntä, koska siitä ei saada kaikkea irti. Jos SSD siihen välttämättä halutaan, ois se joku tommonen: http://www.jimms.fi/tuote/SVP200S3/60G
Hmm, olen itse ymmärtänyt että sata2/sata3 ero on kohtuu pieni ja suurin harppaus tehdään joka tapauksessa hdd:n ja ssd:n välillä? Olet varmasti lukenut tämän, Tom's Hardware: Upgrade Advice: Does Your Fast SSD Really Need SATA 6Gb/s?, ja itse ymmärrän artikkelin niin että "tosimaailman" tilanteissa kuten bootti jne eroa ei liitäntöjen välillä huomaa. Mutta ei siihen ssd:hen kannata yli varojensa panostaa vaan kun kiirettä ei ole niin jää odottelemaan vaikkapa tammikuun tarjouksia! edit, sekoilin.
Hakuaikaan ei vaikuta SATA2 tai SATA3. Hakuaika tekee sen eron HDD:n, ei raaka siirtonopeus. Hakuaika termiin sisällytin muutaki. Aika joka menee siihen et kovo löytää tiedon. Öh, kaikki mikä jää pois pelkästä siirtonopeudesta. Termejä piisaa tossa aiheessa. Tompan testit SATA2 SSD kovoja myydään halvalla pois SATA 3 SSD kovojen alta. SATA 2 voi saada alvalla. Suurempaa ku 128 giganen (noin) en silti ostais SATA 2 nopudella ellen sais tosi halvalla.
Kiitos vastauksista ! Tyhmä kysymys, pystyykö jollakin ohjelmalla selvittää mikä SATA-liitintä mulla on koneella ? Emolevyn malli on Acer RS780HVF.
Njoo.. Silti kuinka väärässä voi esimerkiksi bootti ajat olla ellei väkisin ole väärin testattu? Omiakaan testejä pääse raudan puutteen takia tekemään Suoraa tuosta emolevystä ei juuri tietoja saanut mutta kyseinen chipsetti (AMD 780G) tukee vain sata2 väylää joten se. edit, typot
Boottiajassa suuret erot olis ihme. Yleensä tottunu siihen et Tomppa vääntää väkisin testiä sellasista jota ei pitäis testata. Itsestäänselvää muutenki et pienillä tiedostoilla 6 Gb/s ja 3 Gb/s ero on mitätön. Näin on. 780G on North bridge mut sen kanssa taitaa aina olla SB700, joka tukee SATA 2 / SATA 3 Gb/s.
Kiitos nopeasta vastauksesta ! BPVest, mikä sun henk.kohtainen mielipide, onko se sen arvoista jos hommaan SDD kovalevyn vaikka koneessa on SATA2 liitäntä ?
oma mielipiteeni on,että on sen arvoista,ei noissa kyllä omasta mielestäni isoa tehoeroa ollut sataII/sataIII,mutta en ole kyllä mikään asiantuntija...