Eli ostin koneen jossa nyt sitten ei kuulu äänet. Edellinen omistaja oli käyttänyt erillistä äänikorttia alusta asti joten ei osannut sanoa että saattoiko emolevyn integroidussa olla vikaa. Eli ajurit on ja niitten pitäisi olla vielä oikeatkin, mutta ongelma piilee siinä että ääntä tulee ja windows näyttää että sitä tulee eli ei mitään muteja päällä, mutta se ei tule ulos kaiuttimista. Kaiuttimia olen testannut erilaisia ja myös toisessa koneessa että vika ei ole kaiuttimissa. Koneessa oma kovo joten edellisestä äänikortista tai muustakaan ei ole jälkeäkään. Itse mietin sellaista että voiko jossain vaihtaa tai pistää pois päältä integroidun äänikortin että olisiko kaverilta jäänyt ruksi off:lle tai vastaavaa? Vai onko kyseessä jokin muu vaiva? Äänikortin hankkiminen kuitenkin korjaisi asian, mutta se olisi taas yksi kustannuerä jota tässä yritän välttää. Emolevy Asus M2N4-SLI Kiitos
Asenna emolevyn integroidun äänikortin ajurit uudestaan valmistajan sivuilta, jos et ole sitä tehnyt.
Onkohan koneessa mahdollisesti näytönohjain joka voi viedä ääntä ulos HDMI-liitännän kautta tai monikanavaääniliitäntää? Jotenkin kuulostaisi, että väärä äänilaite valittuna joko äänen tai sitten softan äänen ulostulon asetuksista. Myös mahdollista, että olet epähuomiossa tökännyt äänipiuhan digitaaliseen liitäntään. Kokeile kaikki läpi mistä se ääni voi tulla ulos.
Yleensä niissä se HDMI-ääni on, tarkista mikä se oletusäänilaite on ohjauspaneelin äänen asetuksista.
Vaihtele sitä piuhan paikkaa. Kyllä sen jostain pitäisi kuulua. Olethan muuten biossista säätänyt, että ääni tulee sekä koneen kotelon edestä että takaa (vaikka edessä ei äänipistokkeita olisi) ja että se on ns. normaalia ääntä eikä jotain monikanavaääntä?
Biossista löytyi (ainoa ääniin liittyvä?) Realtek audio 97 disabled/enabled, oon kokeillut molempia vaan ei pelitä silti.